Het ronderecord voor elektrische auto’s op het circuit van Zandvoort is verder aangescherpt. Een auto die ontwikkeld is door een studententeam van de technische universiteit van Eindhoven is hiervoor verantwoordelijk. De auto klokte over één ronde een tijd van 1.48. Daarmee werd de oude tijd flink verbeterd, die stond op 2.04.
Mogelijkheden verkennen
De auto werd ingezet tijdens de pinksterraces op het circuit. Het team, dat naast leden van de TU Eindhoven ook leden van de Fontys hogeschool heeft, draagt de naam TeamInmotion. De auto die zij ontwikkelden haalt een topsnelheid van 240 kilometer per uur. Zij willen met het voertuig laten zien wat er allemaal mogelijk is met elektrische auto’s.
Onderlinge strijd
Het oude record was ook in handen van en ontwerp van een studententeam. Dat team kwam van de technische universiteit van Delft. Dat record lag net iets boven de twee minuten. De auto werd bestuurd door een Nederlandse autocoureur. Het team werkt aan een doel. Het wil namelijk rond 2020 een voertuig gemaakt hebben dat in staat is mee te doen aan de beroemde 24-uursrace van Le Mans. Dit is theorie beter mogelijk dan het misschien lijkt. In de zogenaamde Garage 56-klasse mag jaarlijks één auto meedoen die niet geheel aan de regels van de klasse voldoet. Zolang de veiligheidsregels wel worden nageleefd. Dit geeft het team veel vrijheid met betrekking tot het ontwerp van de auto.
Innoveren
Het is voor het team vooral zaak om verder te innoveren. Het project biedt ruimte om nieuwe technologieën toe te passen. Daarmee kan de auto steeds sneller worden gemaakt. De racesport staat er al langerom bekend een kraamkamer te zijn voor toepassingen die later hun weg naar het personenvervoer vinden. Technologieën die in races worden uitgetest die werken kunnen op termijn dus ook hun weg naar elektrische auto’s die in de showroom komen te staan vinden.