De Britse sportwagenfabrikant maakt sinds 2017 deel uit van het Chinese Geely concern. Helaas is dit karakteristieke merk de afgelopen jaren nagenoeg geheel in de anonimiteit verdwenen. De ontwikkeling van een elektrisch aangedreven supersportwagen moet daar verandering in gaan brengen.
Exclusief
Het nieuwe project van Lotus krijgt de werknaam ‘Omega’. Onder deze naam wordt een supersportwagen met een aanschafprijs van maar liefst twee miljoen euro. Uiteraard wordt hij ook in een gelimiteerd aantal gebouwd om hem nog exclusiever te houden. Het moet de snelste, kostbaarste en meest in het oog springende Lotus ooit worden. Er zijn nog geen afbeeldingen vrijgegeven, die komen naar verwachting volgend jaar. Bovenstaande afbeelding is afkomstig van een andere conceptstudie van Lotus.
Aandrijflijn
Er zijn ook geen officiële details vrijgegeven. Het magazine Autocar, dat het nieuws over de nieuwe Lotus supersportwagen naar buiten bracht, is echter wel het nodige te weten gekomen. Zo wordt er voor de Lotus een geheel nieuwe aandrijflijn ontwikkeld, gaat hij over een vermogen van meer dan 1000 pk beschikken en worden er diverse andere geavanceerde ontwikkelingen in doorgevoerd. De marktintroductie zou nog voor het eind van 2019 plaats moeten vinden.
Concurrentie
Lotus heeft zich toe nu toe geconcentreerd op de meer sportieve sportwagens. Met de komst van een meer luxueuze sportwagen begeeft het zich dus op relatief onbekend terrein. Geely is echter vastbesloten om Lotus uit te laten groeien tot een toonaangevende fabrikant van elektrisch aangedreven sportauto’s. De nieuwe supersportwagen van het Engelse merk moet dan ook kunnen concurreren met de McLaren P1 en LaFerrari en misschien ook wel de Bugatti Chiron.
Lichtgewicht
Omdat Lotus gespecialiseerd is in het ontwikkelen van lichtgewicht sportauto’s, zal het vanwege de benodigde zware accupakketten voor een aantal interessante uitdagingen komen te staan. Er wordt gezegd dat de nieuwe Lotus supersportwagen als energiebron kan beschikken over een nieuw soort accu, die door een hogere energiedichtheid compacter en lichter kan zijn.
Toekomst
Ook is nog niet bekend hoe het nieuwe modellenpalet van Lotus er uit gaat zien. Naast de bestaande Evora, Exige en Elise sportwagens alsmede de nieuwe supersportwagen is er ook een Lotus SUV gepland. Daar is men nog zeer terughoudend over. Bij navraag door Autocar antwoordde men dat de ontwikkelingsafdeling van Lotus verschillende concepten aan het testen is, in verschillende segmenten en met verschillende aandrijfsystemen. Deze worden alle uitvoerig geëvalueerd waarna alleen de allerbesten tot een daadwerkelijk model worden doorontwikkeld.