De nieuwe Mercedes S-klasse die in 2020 op de markt moet komen lijkt alleen in een hybride variant te komen. De auto moet een opstap zijn voor de EQ S. De EQ-lijn moet de volledig elektrische lijn van de Duitse fabrikant worden. Dat de S-klasse alleen hybride wordt heeft vooral een praktische reden.
Platform
De reden waarom Mercedes ervoor kiest om niet voor een volledig elektrische variant te gaan heeft met het platform te maken. Het is voor de fabrikant gemakkelijker om voor dit model een oud platform te gebruiken zonder hier te veel aanpassingen aan te hoeven doen. Wanneer dan de volledig elektrische EQ S komt, kan hiervoor het nieuwe elektrische platform van de fabrikant worden gebruikt. Dit is gemakkelijker.
100 kilometer
De Mercedes S-klasse die in 2020 komt, moet zo’n 100 kilometer elektrische actieradius hebben. Dit wordt aangevuld met 3.0 litermotoren in zowel benzine- als dieselvariant. Daarnaast komt er een 4.0 variant met een AMG aandrijving. Omdat de kans groot is dat er meer succes met de EQ geboekt gaat worden in de toekomst, zou dit weleens één van de laatste modellen kunnen zijn die in deze vorm wordt aangeboden. Het nieuwe platform is specifiek gericht op goede ruimte voor de batterij die de elektrische auto’s hun kracht moet geven. De motoren hebben daarin geen enkele rol meer zoals verwacht mag worden.
Overeenkomsten
Dat de Mercedes S-klasse van 2020 op deze vlakken afwijkt van de EQ S die later verschijnt, betekent niet dat het twee volledig verschillende voertuigen zullen zijn. Er zijn ook flink wat overeenkomsten te vinden. Vooral de innovaties en elektronica die nu al in de S-klasse te vinden zijn zullen opnieuw hun opwachting gaan maken in modellen die hierna zullen volgen. Op dat vlak is dus voor rijders nu al deels te ervaren hoe het wordt om straks in de elektrische modellen te rijden, zo stelt de fabrikant zelf.