In India bleef de opkomst van elektrische auto’s lange tijd achter. Daar begint nu verandering in te komen. Niet alleen is het zo dat de grote fabrikanten uit het land zich op de auto’s storten, ook worden rijders steeds meer voordelen geboden. De volgende stap heeft betrekking op de manier van bouwen.
Ruimte
Het belangrijkste punt in de plannen is dat er meer ruimte voor elektrische auto’s moet komen. Dat betekent bijvoorbeeld dat tenminste 20 procent van de parkeergelegenheid in nieuwbouwwijken bestemd is voor elektrische auto’s. Daarbij is ook een bepaling opgenomen dat het percentage aangepast kan worden wanneer hier aanleiding toe is. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer het aantal EV’s dat wordt verkocht ineens flink snel zou gaan stijgen in het land.
Betere capaciteit
Een andere regeling die is aangenomen is dat er meer aandacht voor de energietoevoer moet zijn. Zo is bepaald dat er altijd voldoende energie moet zijn om alle oplaadpunten op een bepaald parkeerterrein tegelijkertijd te kunnen gebruiken. De kans dat dit ook daadwerkelijk nodig zal zijn wordt door de overheid niet heel hoog geschat in de beginfase. Dat neemt niet weg dat er wel rekening mee gehouden moet worden wanneer een nieuw project wordt ontwikkeld. De manier van betalen wordt onder andere gekoppeld aan de energierekening voor thuis van de gebruikers van de oplaadpunten die worden aangelegd.
Betere infrastructuur
Een betere laadinfrastructuur is op korte termijn een belangrijk punt van aandacht over de gehele wereld. Doordat het aantal auto’s dat elektrisch of hybride is alleen maar sneller zal gaan toenemen zal er steeds meer ruimte voor moeten worden ingeruimd. In Nederland werd recentelijk al bekend dat het lastig wordt om het aantal laadpunten in de komende jaren evenredig met het aantal auto’s te laten stijgen. In dat opzicht is het ook belangrijk om naar ontwikkelingen en oplossingen in andere landen te kijken.