Uit onderzoek van de Universiteit van Illinois is gebleken dat het mogelijk moet zijn om de actieradius van elektrische auto’s op korte termijn al drastisch te vergroten. Daarvoor is alleen een iets aangepaste batterijtechniek nodig. Daarmee kan dan tienmaal zoveel energie worden opgeslagen als nu het geval is voor EV’s.
Batterij
Helemaal nieuw is de constatering van de onderzoekers niet. Zij hebben zich gericht op de lithium-air batterij, wat min of meer de opvolger van de lithium-ion batterij moet zijn. Dat deze techniek de mogelijkheden flink vergroot was al bekend. Dat het om tot wel tien keer meer gaat is echter wel nieuws. De wetenschappers hebben materialen ontwikkeld waarmee nu al 800 kilometer actieradius te bereiken is met een enkele oplaadbeurt.
Lichter
Er zijn twee redenen aan te wijzen waarom lithium-air batterijen voor meer actieradius zorgen. In de eerste plaats kan er zoals gezegd tot wel tien keer meer energie in worden opgeslagen. Dit is echter niet het enige voordeel. Het gewicht van de batterij ligt ook veel lager. Daarmee is dan te zorgen dat de auto minder kracht nodig heeft om zichzelf voort te stuwen. Die bespaarde energie komt ten goede aan de af te leggen afstand die op een volle batterij te bereiken is. Dit is wel definitief bewezen door de onderzoeken die aan de Universiteit van Illinois zijn gedaan.
Het onderzoek
Het onderzoek is inmiddels gepubliceerd. In de rapporten valt te lezen dat de materialen die ontwikkeld zijn als een soort katalysator werken. Dit is ook de reden waarom door de onderzoekers vastgesteld is dat er nog veel meer mogelijk is met de nieuwe techniek dan tot nu toe werd vastgesteld. 800 kilometer actieradius, zoals die nu bereikt werd, is nog maar het begin van wat er straks verwacht mag worden. Hier is wel nog meer onderzoek voor nodig in de komende periode. Het materiaal moet bijvoorbeeld nog beter en krachtiger worden.