Niet iedere band of velg past onder iedere auto. Er zitten dus ook verschillen tussen de banden en velgen van elektrische auto’s en ‘conventionele’ auto’s. Als voorbeeld nemen we de banden en velgen van de BMW i3 en de BMW i8. Voor ieder model worden optische passende banden en velgen ontworpen om op die manier maximale prestaties te behalen en om een zo hoog mogelijk rijcomfort te creëren.
Actieradius, slijtage en rijcomfort
De als stadsauto ontworpen BMW i3 behoeft een lage rolweerstand om een zo hoog mogelijk actieradius te realiseren. De originele BMW i3 velgen en banden zorgen voor een 30% lagere rolweerstand. Om de rolweerstand zo laag mogelijk te maken, maakte BMW bijvoorbeeld in samenwerking met Bridgestone een extra dunne en hoge band. Ze ontwikkelden een zo efficiënt mogelijk wiel.
Dankzij een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm sprint de BMW i3 vanuit stilstand naar 100 km per uur in 7.3 seconden. Omdat de elektrische auto direct vermogen heeft en de auto sneller optrekt, worden de banden meer belast dan de banden van een soortgelijke auto met een verbrandingsmotor. Tegelijkertijd is de BMW i3 een echte stadsauto die veel moet optrekken en afremmen. Elektrische auto’s maken gebruik van regenereerbare energie. Dat heeft tot gevolg dat een elektrische auto remt om de accu op te laden en de energie te hergebruiken. Er vindt dus meer slijtage plaats.
Een ander belangrijk belangrijk aspect voor slijtage is gewicht: hoe zwaarder de auto is, hoe meer slijtage plaatsvindt. Elektrische auto’s hebben een zware accu aan boord en zijn dus zwaarder dan soortgelijke auto’s met een verbrandingsmotor. Banden zijn een belangrijke factor. Omdat rijcomfort afhankelijkheid is van het geluid dat je hoort tijdens het rijden, moet de band zo stil mogelijk zijn, maar tegelijkertijd zo goed mogelijk bestemd zijn tegen slijtage.
Andere auto, andere banden en velgen
Een extra dunne en hoge band en een vrij degelijke velg zijn het meest efficiënt en passend voor de BMW i3. Toch wil dat niet zeggen dat dezelfde banden en velgen ook geschikt zijn voor de BMW i8. Deze auto, met 374 pk en een koppel van 570 Nm, is veel sportiever en bovendien niet volledig elektrisch. Actieradius is daarom van ondergeschikt belang en met zoveel vermogen is tractie en grip van groter belang. De hoge en dunne banden bieden te weinig tractie en grip voor deze hybride sportauto. Tegelijkertijd past een sportieve en aerodynamische velg veel beter bij het uiterlijk van deze sportauto dan de velg van de BMW i3. De BMW i8 banden en velgen lijken daarom meer op wielen van ‘conventionele’ sportauto’s.