Volgens het Duitse bedrijf Ubitricity zijn er dringend nieuwe ideeën nodig om de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s uit te breiden. Hoewel het netwerk in de meeste Europese landen gestaag groeit, zijn er nog steeds te veel lacunes. Daarom heeft het bedrijf Ubitricity een paar jaar geleden een intelligent systeem ontwikkeld waarmee straatverlichting kan worden omgebouwd tot oplaadpunt.
Straatlantaarn
De techniek waarmee de energiekosten worden berekend en betaald zit daarbij niet in het oplaadpunt, maar in de speciale laadkabel die de gebruiker van de EV bij zich heeft. Op deze manier is de ombouw van de straatlantaarns namelijk veel eenvoudig. Er hoeft bij het concept van Ubriticity in principe maar één stopcontact op de bestaande stroomleiding te worden aangesloten.
Eerste proef in Berlijn
Het concept van Ubriticity wordt inmiddels hier en daar toegepast. Het is in Berlijn al op verschillende lantaarns getest. In de praktijk bleek het gebruik ervan nogal moeizaam te zijn. Dat komt omdat het stadsbestuur de bijbehorende parkeerplaatsen niet wilde reserveren voor elektrische auto’s, zodat de meeste daarvan bezet waren. Het stadsbestuur wilde deze alleen voor EV’s reserveren als de laadtechniek een ‘open systeem’ (dus voor iedereen toegankelijk) zou zijn. Dit is uiteraard niet het geval bij Ubitricity, omdat dan een bijbehorende laad- en factureringskabel vereist is.
Groter proefproject
Toch lijkt het er op dat beide partijen overeenstemming hebben bereikt. In het kader van een grootschalig proefproject zullen de komende jaren in de stadsdistricten Marzahn-Hellersdorf en Steglitz-Zehlitz-Zehlendorf tot 1.000 laadpunten worden geïnstalleerd. Maar Ubitricity moest wel beloven dat iedereen gebruik zou kunnen maken van de bijbehorende oplaadfaciliteiten. Er wordt de komende maanden nog uitgebreid onderhandeld over de wijze waarop dit moet worden gerealiseerd. Dat geldt voor de vraag of de parkeerplaatsen voor ten minste enkele van de lantaarns met oplaadpunt ook dienovereenkomstig zijn aangegeven.
Ook in andere wereldsteden
Ook andere grote steden hebben het potentieel achter het idee van Ubicitry onderkend. Zo heeft Ubitricity bijvoorbeeld al verschillende straten in Londen volledig omgebouwd. In New York won het bedrijf ook een wedstrijd op het gebied van klimaatbescherming en mag nu ook daar het idee gaan testen.
Nadeel: alleen voor stadsauto’s
De omgebouwde lantaarns hebben echter een nadeel. Ze laten alleen eenfasig opladen toe met een maximaal vermogen van 3,7 kilowatt. Dit betekent dat de batterij van een Tesla zelfs in een hele nacht niet volledig opgeladen kan worden. De laadsnelheid is echter wel voldoende voor stadsauto’s met een kortere actieradius en een kleinere accu. De nieuwe oplaadpunten zijn vooral bedoeld voor mensen die niet over een eigen parkeerplaats beschikken waarop een oplaadstation zou kunnen worden geïnstalleerd.
Foto’s: Ubitricity