De start-up Riversimple wil met de Rasa alles anders doen dan andere fabrikanten. Het bedrijf richt namelijk zich op waterstof, recuperatie én crowdfunding. Eenmaal per jaar kleden de 5000 inwoners van in Wales gelegen dorpje Llandrindod Wells zich op antieke wijze voor het Victoriaanse Festival en wanen ze zich in vroegere tijden. Maar minstens één persoon in Llandrindod Wells kijkt liever naar de toekomst dan naar het verleden. Dat is Hugo Spowers, de oprichter van Riversimple. Hij denkt er niet zozeer aan om vast te houden aan oude patronen. Hij richtte in 2001 een startende onderneming op, die tegenwoordig de naam Riversimple draagt. Spowers is van mening dat het tijd is om te veranderen en ons aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Op het gebied van mobiliteit kan dit alleen worden bereikt door volledig anders te gaan denken. Het is niet voldoende om bestaande modellen aan te passen. Daarom is Riversimple weer van voren af aan begonnen.
Rasa
Het resultaat van dit denkproces is een superlichte, aerodynamische waterstofauto genaamd Rasa. De naam van de tweezitter is afgeleid van het Latijnse “tabula rasa” – wat “blanco pagina” betekent – en op het “van voren af aan beginnen” slaat. Spowers is ervan overtuigd dat de Rasa een belangrijke verandering in mobiliteit zal teweegbrengen en het personenvervoer wereldwijd op de lange termijn duurzamer zal maken.
Bereik van 480 kilometer
Het hart van de Rasa is een kleine brandstofcel van 8,5 kW, die vier motoren op de wielen van stroom voorziet. Dit relatief lage vermogen is voldoende want de constructie is heel licht uitgevoerd. Bovendien komt een aanzienlijk deel van de elektriciteit helemaal niet uit de brandstofcel: 50 procent van de energie die tijdens het remmen wordt opgewekt, wordt gerecupereerd naar supercapsules. Daar wordt de energie tijdelijk voordat het weer wordt gebruikt voor de voortstuwing. Er past 1,5 liter waterstof past in de tank van de Rasa. Daarmee heeft de Rasa een actieradius van ongeveer 480 kilometer. De topsnelheid van de Rasa bedraagt 96 kilometer per uur en een. Hugo Spowers wil later de gebruikte technologie vrij toegankelijk maken als open source, zodat ook andere fabrikanten dit voorbeeld kunnen volgen.
Lichtgewicht constructie
Het eerste wat opvalt als je de Rasa ziet, is het gestroomlijnde en sportieve design, waarin ook de nodige vintage elementen in te vinden zijn. Het designteam van Riversimple hechtte bijzonder veel belang aan aerodynamica om het brandstofverbruik te verminderen. De achterwielen zijn bijvoorbeeld afgedekt om de wrijving met de lucht te verminderen. Het extreem lichte chassis van koolstofvezelcomposiet zorgt er ook voor dat de auto minder energie verbruikt: Het chassis weegt 40 kilogram. De Rasa weegt slechts zo’n 580 kilogram. Om het niet alleen sportief en efficiënt, maar ook elegant te maken, hebben de ontwerpers de Rasa voorzien van vleugeldeuren. Die zijn misschien niet altijd even praktisch maar zien er wel chic uit.
Crowdfunding
Hugo Spowers haalde het geld voor de ontwikkeling op via crowdfunding, in plaats van een beroep te doen op grote beleggers. In het voorjaar van 2017 ontving de start-up op die manier 1,15 miljoen euro van supporters. Daarnaast zijn er ongeveer 1,85 miljoen euro aan EU-financiering (die niet afhankelijk is van mogelijke Brexit-effecten, zoals Riversimple herhaaldelijk benadrukt) en 2,3 miljoen euro die Riversimple in 2015 van de regering van Wales heeft ontvangen. Een volgende crowdfunding ronde zal binnenkort van start gaan.
Kleinschalig
Riversimple wil het geld gebruiken voor een uitgebreide test op de openbare weg. Er zullen dan tien tot twintig Rasa’s rond Monmouth in Wales gaan rijden. Als de test succesvol is, hoopt Spowers in 2020 of 2021 met de productie voor de markt te starten. “We zullen nooit gigantische fabrieken bouwen”, zegt Spowers. In plaats daarvan wil hij de auto’s op kleinere locaties in het Verenigd Koninkrijk laten bouwen, waarmee hij industriële locaties in het hele land wil promoten. De ondernemer plant ook andere modellen, waaronder een vierdeurs versie en een bestelbusje.
Leasing in plaats van verkoop
Zodra de auto’s van Riversimple de assemblagelijn verlaten, wil het bedrijf ze niet verkopen maar leasen. Voor vermoedelijk zo’n 800 euro per maand kan men het voertuig leasen, inclusief verzekering en het tanken van waterstof. “Op deze manier kunnen klanten een technologisch geavanceerd emissievrij voertuig besturen zonder zich zorgen te hoeven maken over de vervelende nadelen van het bezit van een auto”, zegt Spowers.