Als het aan het elektrische automerk Panoz ligt, dan komt de nieuwste creatie van het bedrijf aan de start in de 24 uur van Le Mans. Dat dit in de komende editie niet meer haalbaar is maakt niet uit, men richt zich gewoon op de komende jaren met de Green4U conceptcar.
Volledig elektrisch
De nieuwe Panoz is een typische GT-raceauto. Alleen dan is het een volledig elektrisch voertuig. De auto is volledig ontwikkeld met het oog op snelheid. Zo is er bijvoorbeeld gekozen voor een Formule 1-opstelling. Er is slechts ruimte voor de coureur, aan de linkerzijde van de auto. De rechterzijde is namelijk gereserveerd voor de accu van het voertuig. Daarmee kan ook direct gezorgd worden dat de auto verder gestroomlijnd kan worden. Bovendien zal bij pitstops aan vervanging van de batterijen moeten worden gedacht. Dit gaat makkelijker op deze wijze.
Vierwielaandrijving
De laatste tijd is de opkomst van vierwielaandrijving in elektrische auto’s steeds meer waarneembaar. De wielen worden dan afzonderlijk aangedreven door een motor. Ook de elektrische Panoz GT moet deze techniek gaan gebruiken. Daarmee kan 600 pk worden gegenereerd denkt men binnen de fabriek. Zeker wanneer het gewicht van de auto laag geworden kan houden, bij voorkeur onder de 1.200 kilogram. De auto moet dan rond de 290 kilometer per uur kunnen rijden wanneer hij zijn top bereikt. Wat neerkomt op rond de 180 kilometer per uur gemiddeld gedurende een race.
Niet nieuw
Het is niet voor het eerst dat Panoz een idee lanceert om mee te doen aan Le Mans met een elektrisch voertuig. Sterker nog, het merk is een zeer vroege early adopter geweest in het verleden. Al in de twintigste eeuw deed het mee met een hybride auto. Deze stond namelijk in 1998 al voor het eerst aan de start. Dit was dus nog ver voor de elektrische auto in opkomst was. In 2012 probeerde het merk het met de Deltawing, maar die hield het slechtss 75 ronden vol.