In Duitsland maakt de groei van het aantal plug-in auto’s een opvallende ontwikkeling door. In een maand tijd verdrievoudigde het aantal nieuwe voertuigen dat werd verkocht. Daarbij dient wel aangetekend te worden dat het dan nog altijd om minder dan vierduizend nieuwe voertuigen gaat. Dit is net iets meer dan één procent van de markt.
Fabrikanten
Een belangrijke reden waarom plug-in elektrische voertuigen ineens snel aan momentum winnen is de houding van fabrikanten. Met name de Duitse automakers hebben recentelijk aangegeven dat elektrisch rijden de kern van de toekomststrategie vormt. Dit betekent dus ook dat de huidige modellen meer worden aangeprezen. De verkopen gingen daarom van 1.600 in mei 2016 naar ruim 3.800 in mei 2017. Alle elektrische voertuigen worden beter verkocht, maar de plug-ins springen er bovenuit.
Eigen merken
Dat de groei te danken is aan de strategie van de eigen bedrijven is ook te zien aan de verkoopcijfers. De top wordt namelijk gevormd door modellen van Duitse merken. Bovenaan stond de Audi A3 Sportback etron. Op dit moment is één op de tien Audi A3-modellen die verkocht worden een elektrische variant. Na de A3 volgen twee modellen van BMW. Het gaat dan om de BMW 225xe Active Tourer en de BMW i3, die beide exact even vaak verkocht worden. Na dit Duitse drietal volgen de Renault Zoe, Tesla Model S en de Mitsubishi Outlander. Van de Outlanders die momenteel in Duitsland worden verkocht is één op de vijf elektrisch.
Opvallende zaken
Uit de cijfers blijken nog een aantal opvallende ontwikkelingen. In de maand mei schreven zich net zo veel mensen in om een HYundai Ionic te kunnen aanschaffen als in de vier maanden daarvoor in het totaal. Het aantal inschrijvingen verhoudt zich tot de top drie van auto’s die daadwerkelijk werden verkocht. Een ander merk dat in opkomst is, is Smart. Zowel de elektrische variant van de Fortwo als die van de Forfour zijn voor het eerst in de lijsten te vinden. De zeer gehypte Opel Ampera-e viel in mei juist zwaar tegen. Slechts tweemaal reed deze de showroom uit.