Als het aan de kenners ligt, dan krijg het Verenigd Koninkrijk National Battery Protoyping Centre. Dit is het best te omschrijven als een onderzoekscentrum en fabriek voor autobatterijen in één. Hiermee moet de ontwikkeling van elektrische voertuigen in het land worden versneld. Het plan wordt door meerdere belanghebbende partijen ondersteund.
Gemakkelijker maken
Met de batterijhub, zoals de fabriek nu al genoemd wordt, moet het makkelijker worden om op lokaal niveau elektrische voertuigen te produceren. Op het terrein zou naar onderzoek en ontwikkeling ook ruimte zijn voor tests en productie. De fabriek moet in Coventry worden gebouwd. Deze plek is niet zomaar gekozen. Coventry is altijd het centrum geweest van de Britse autoindustrie. De faciliteit zou dan dicht in de buurt van de productiefaciliteiten komen te staan.
Jeep Land Rover
Het nieuws over de batterijfabriek komt naar buiten vlak nadat Jaguar Land Rover heeft aangekondigd snel elektrische voertuigen te willen toevoegen aan zijn vloot. Het bedrijf heeft dan ook al duidelijk laten weten één van de aanjagers van dit plan te willen zijn. Het is dan ook niet toevallig dat juist Jaguar Land Rover veel van zijn productie in Coventry doet. Momenteel is Jeep Land Rover de grootste autoproduct van het Verenigd Koninkrijk. De elektrische voertuigen worden echter vooralsnog juist in Oostenrijk geproduceerd.
Snel overschakelen
De Britse autoindustrie wil snel overschakelen. De productie van de elektrische Jaguar I-Pace, die over negen maanden verschijnt, wordt juist in Oostenrijk gedaan omdat alle componenten daar vlakbij elkaar geproduceerd worden. De komst van de batterijhub naar Coventry zou dit zelfde effect in Engeland hebben. Het zou bovendien aantrekkingskracht op buitenlands autofabrieken kunnen hebben, zo schat men in. Zo wordt de Nissan Leaf al voor een groot deel in Engeland gemaakt en wil men ook graag de productie van de Mini graag behouden. Daarvoor moet het Duitse BMW worden overtuigd.