Als het aan Scania ligt, dan wordt in de toekomst al het vrachtverkeer vanuit een centraal punt geregeld. In de toekomstvisie van het bedrijf wordt alles geregeld vanuit een verkeerstoren. Door de komst van elektrische voertuigen kan het vervoer flink efficiënter worden geregeld. Scania wil in een aantal technieken om dit mogelijk te maken investeren.
Data
Om te kunnen verzorgen dat alle autonoom rijdende voertuigen vanuit een centraal punt zoals een verkeerstoren kunnen worden aangestuurd is het vooral zaak veel data te verzamelen. Daarvoor zijn connected vehicles zeer belangrijk. De informatie die hieruit gewonnen wordt kan worden gebruikt voor het programmeren van de software voor autonoom rijdende voertuigen. Scania denkt voor het verzamelen en ontwikkelen wel nog tien tot 25 jaar voor nodig te hebben.
Aandrijfbronnen
Naast de software wil Scania ook in een andere opvallende zaak investeren. Het wil namelijk op zoek naar alternatieve aandrijfbronnen voor de vrachtauto’s die het produceert. Hoewel langzaam maar zeker de accu’s voor elektrische auto’s compact genoeg worden om in vrachtauto’s te plaatsen is de actieradius nog altijd zeer ruim onvoldoende. Om die reden zoeken veel fabrikanten nog altijd naar een alternatief. Rijden op waterstof is nog altijd een veel onderzochte mogelijkheid. Ook Scania is nog altijd ervan overtuigd dat de ideale aandrijfbron voor vrachtvervoer nog niet gevonden is. Hier zal dan ook veel in geïnvesteerd worden de komende jaren.
Assistentie
In de toekomstvisie van Scania, dat onderdeel is van de VW Group, is het verkeer straks volledig autonoom. In de verschillende centrale torens zitten slechts enkele mensen die in de gaten houden of alles wel naar behoren blijft verlopen. Zij kunnen aan de hand van de data die zij op dat moment uit het verkeer krijgen eventueel bijsturen waar dat nodig is. Scania benadrukt dat in dit scenario vooral aan vrachtverkeer wordt gedacht. Daarnaast zullen andere systemen gaan bestaan.