Polestar, gezamenlijk eigendom van Volvo Car Group en Zhejiang Geely Holding, onthulde woensdag haar eerste volledig elektrisch voertuig, de Polestar 2. Zoals de autofabrikant zelf beweert, zou dit de eerste elektrische auto moeten zijn die een waardige concurrent is van Model 3, het instapmodel 3 van Tesla.
Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, vertelt tijdens de onthulling: “Met de Polestar 2 brengen we een opwindende elektrische auto van topklasse die de keuze en het aanbod in dit segment zal verbreden”. De Polestar 2 lijkt inderdaad een stevige concurrent te zijn van de Tesla Model 3. Beide voertuigen bieden een rijbereik van ongeveer 500 kilometer, moderne software, een groot centraal touchscreen en een keur aan veiligheidssystemen. Ook qua prijs zit de Polestar 2 heel dicht bij de Model 3 Performance edition.
Accupakket
De accu van de Polestar heeft een capaciteit van 78 kWh en bestaat uit 324 cellen, samengebouwd in 27 modules die zijn gekoppeld aan koelplaten. Deze zijn goed bescherm ingebouwd in een behuizing met een aluminium voet en stalen deksel. De behuizing is ook aan de carrosserie bevestigd om de stijfheid van de auto te verbeteren. De stijfheid is 35 procent hoger dan die van een gewone auto. Ook het zwaartepunt zit door deze constructie heel laag. Ook fungeert de accu als een referentiepunt voor relevante frequenties, waardoor het autogeluid wordt verminderd. Ingelath demonstreerde dit door het geluid van een conventionele auto te laten horen op een niveau van 74,3 decibel geluid maakt, om aansluitend het geluid ook 3,7 decibel zachter te laten horen.
Actieradius
De auto heeft een actieradius van 500 kilometer volgens WLTP en een actieradius van ruim 440 kilometer volgens de Amerikaanse EPA-classificaties van de Verenigde Staten. De auto heeft twee motoren van 150 kW, die ieder een as aandrijven en totaal vermogen van 408 pk en koppel van 660 Nm.
Bluetooth ontgrendeling
De Polestar 2 maakt gebruik van Bluetooth op de smartphone om de deur te ontgrendelen wanneer de gebruiker de handgreep vastgrijpt, vergelijkbaar met Tesla’s Model 3. Omdat Bluetooth een bereik van zes tot zeven meter heeft, gebruikt de Polestar 2 vier extra antennes in elke hoek van de auto om de precisie te verhogen tot minder dan twee meter. Dit vermindert de kans dat de auto ontgrendelt wanneer de bestuurder alleen maar in de buurt van de auto is. De startknop is in de bestuurdersstoel ingebouwd, wat betekent dat zodra de auto aan de telefoon is gekoppeld, de auto klaar is om te vertrekken. Er hoeft geen sleutel te worden omgedraaid en ook geen knop worden ingedrukt.
Android
Tijdens het rijden wordt alle essentiële informatie op het scherm weergegeven. De navigatie neemt tijdens de rit de volledige breedte van het scherm in. Een verticaal gemonteerd 11-inch touchscreen in het midden biedt toegang tot informatie en entertainment. Het systeem maakt gebruik van Android om toegang te bieden tot de Google Play Store en spraakgestuurde Google Assistant. Ingelath belooft overigens ook integratie met de iPhone. De Model 3 van Tesla heeft een 15 inch centraal touchscreen maar geen instrumentencluster, ook wordt er gebruik gemaakt van Tesla’s eigen softwaresysteem. Polestar demonstreerde eerder deze maand al de gebruikersinterface van het scherm via een speciale app. Ingelath demonstreerde nu ook de stemassistent door te vragen “toon me de dichtstbijzijnde oplaadpunten,” en riep daarmee onmiddellijk de plaatsen in de omgeving op.
Interieur
Het interieur van de auto is volgens Ingelath ontworpen door “de meesters van de avant-garde interieurarchitectuur” met minimalistisch Scandinavisch design. De auto heeft standaard een veganistisch lederlook interieur. Het sportief uitziende materiaal genaamd “weave tech” is 30 procent lichter dan leer waardoor er bijna 4 kilo wordt bespaard in vergelijking met een auto met een leren interieur. Er is ook een stoffen interieur waarmee zelfs bijna 8 kilo in vergelijking met een lederen interieur wordt bespaard. Zwarte essenhoutaccenten zijn gericht op het verminderen van autowrakken door het interieur af te werken zonder meer metaal.
Beschikbaarheid
De Polestar 2 zal beschikbaar zijn in China, Canada, Californië en zes Europese landen. De productie zal in februari 2020 van start gaan waardoor Polestar natuurlijk wel een flinke achterstand op Tesla’s Model 3 heeft. Kopers hebben echter direct toegang tot de configurator en kunnen ook direct een reservering plaatsen.