Er waren op de Autosalon van Genève niet alleen primeurs van de bekende, grote automerken te zien. Ook heel veel kleinere merken lieten een aantal interessante noviteiten zien, met name op het gebied van EV’s. Het roemruchte Spaanse merk Hispano Suiza presenteerde in Genève bijvoorbeeld de Carmen, een elektrische ‘hyperluxury’ auto met een extravagant design.
Controversieel design
Het uiterlijk van de Hispano Suiza Carmen is behoorlijk controversieel. De tweezitter is geïnspireerd op de Dubonnet Xenia die Hispano Suiza in 1938 op de markt bracht. Het vloeiende, aerodynamisch uiterlijk vermindert het effect van de windweerstand op het voertuig, waardoor de efficiëntie en de prestaties worden verbeterd. De een zal het fantastisch vinden en de ander zal het ontwerp als compleet mislukt beschouwen. Maar de Carmen trok heel wat bekijks. Niet alleen door het opvallende uiterlijk maar ook het vermogen. De Carmen is namelijk voorzien van een aandrijflijn met meer dan 1000 pk.
Aandrijflijn
Hispano Suiza heeft de Carmen voorzien van een accupakket met een capaciteit van 80kWh. Gebaseerd op de toch wat verouderde NEDC-norm zou de Carmen hiermee een actieradius van meer dan 400 kilometer hebben. De elektrische aandrijflijn is een ontwerp op maat van productiepartner QEV Technologies, die volgens Hispano Suiza technische ervaring heeft met supercars en in de Formule E. De Carmen wordt aangedreven door twee achterin gemonteerde elektromotoren. Samen produceren deze een vermogen van 1006 pk. Deze motoren stuwen de 1690 kilo wegende Carmen in drie seconden naar de 100 kilometer/uur. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer/uur. Opladen met CCS zorgt voor een lading van 30-80% van de accucapaciteit in minder dan een half uur. Hispano Suiza vertelt dat de Carmen ook compatible zal zijn met CHAdeMO en GB/T laadsystemen. Bovendien is de Carmen zodanig ontworpen dat hij klaar is voor de volgende generatie van de lithium-ion accu’s, waarbij de efficiëntie is gestegen van 230Wh/kg naar 300Wh/kg. Daardoor zou een accu met een capaciteit van 105kWh mogelijk moeten zijn.
Koolstofvezel
De Carmen zal worden gebouwd rond een koolstofvezel monocoque. Binnenin vinden kopers een 10,1-inch, high-definition touchscreen waarmee ze het infotainmentsysteem kunnen bedienen. Lederen stoelen met lendensteun zijn inbegrepen, met o.a. een reeks veiligheidsfuncties, waaronder parkeerhulp en een achteruitrijcamera. Ook zal het mogelijk zijn om het voertuig via een smartphone-app op afstand te openen. De auto wordt gebouwd in Barcelona, waar Hispano Suiza haar hoofdkantoor, een technisch centrum en een productiefaciliteit heeft.
Kostbaar
De Carmen wordt een kostbare auto. De prijzen voor de Hispano Suiza Carmen zullen beginnen bij 1,5 miljoen euro exclusief belastingen. De eerste modellen zullen naar verwachting in juni 2020 plaatsvinden. Het testen zal later dit jaar van start gaan en in het najaar zullen vertegenwoordigers van de media worden uitgenodigd om achter het stuur van de Carmen te kruipen.
Hispano Suiza
Het Spaanse Hispano Suiza is misschien niet zo erg bekend maar kent een lange historie. Het bedrijf werd namelijk al in 1904 opgericht en bouwde tot 1946 auto’s en vliegtuigmotoren. Hispano Suiza stond voor het laatst in 2002 op de Autosalon van Genève, toen met een prototype dat geen verband hield met de Carmen.