Dat de stadsauto van e.Go Life eraan zat te komen was al enige tijd bekend. Nu worden echter steeds meer gegevens van het eerste model van de startup uit Aken naar buiten gebracht. Het bedrijf al zich nog sterker richten op het stadsvervoer dan altijd al aangenomen werd, zo blijkt hieruit.
Alles is compact
Uit de vrijgegeven beelden bleek al dat het om een zeer compact vvoertuig ging, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Smart en de Nissan Leaf. Ook in zijn prestaties is hij compact. De actieradius van de auto wordt bijvoorbeeld zo’n 130 kilometer op een volle accu. De accu is echter redelijk snel op te laden. In 330 minuten is hij weer geheel gevuld. Bovendien wordt de mogelijkheid geboden een grotere batterij te installeren zodat de afstand net iets groter kan worden gemaakt.
Lichtgewicht
De auto zal ook niet veel gaan wegen. Alles bij elkaar zal het net boven de achthonderd kilogram gaan uitkomen. De e.Go Lige is bovendien maar 3,35 meter lang. Wie snel wil accelereren en hoge topsnelheden wil halen heeft niets aan de e.Go. Van 0 naar 50 duurt 5,7 seconden en de top op 104 kilometer per uur. Dit is echter wel geheel in lijn met de plannen die het Duitse bedrijf met de auto heeft. Deze moet namelijk zo veel mogelijk geoptimaliseerd worden voor stadsvervoer. Compact en wendbaar zijn is vele malen belangrijker dan snelheid.
Studententeam
De e.Go Life komt deels voort uit ideeën van studenten van de Westfällische Technische Hochschule. Dit is de laatste tijd steeds vaker het geval. Recentelijk werd bijvoorbeeld de Nederlandse zonne-energieauto Lightyear One gepresenteerd. Die kwam voort uit de ontwikkeling van studenten, sommigen inmiddels afgestudeerd, van de Universiteit van Eindhoven. Net als de Lightyear One duurt het ook voor de e.Go Life nog wel even voor hij op de wegen te zien zal zijn. De auto staat gepland voor de zomer van 2018