Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van afgelopen woensdag heeft BMW nieuwe plannen onthult over zijn toekomst. De Beierse automaker is van plan 12 nieuwe EV’s op de markt te brengen voor 2025. Daarvan zullen 5 modellen de komende 2 jaar al hun weg naar de productieband vinden.
Uitbreiding i-serie
Samen met de al bestaande i3 wil BMW later dit jaar ook een elektrische MINI op de markt brengen. Een nieuwe SUV genaamd de iX3 staat op de planning voor volgend jaar. In 2021 verwachten de Duitsers daar ook een i4 Sedan en iNext SUV aan toe te voegen.
Naast de 12 nieuwe elektrische modellen voor 2025 kondigde het bedrijf ook aan 13 plug-in hybrides in productie te gaan nemen. Dit zullen onder andere een lange afstandsversie zijn van de huidige 3-serie, 7-serie, X3 en de X5. Eerder deze maand liet het bedrijf op de Autosalon van Genève al een aantal nieuwe plug-in hybrides zien. De verwachting is dat deze een volledig elektrisch bereik van ongeveer 80 kilometer zullen hebben. Met de huidige plannen ziet het er dus naar uit dat BMW eind volgend jaar 10 elektrische en hybride modellen op de markt zal hebben.
Halvering niet-elektrische modellen
Tijdens de aankondiging van zijn elektrische plannen liet BMW ook weten dat het aanbod van benzine/dieselmotor aangedreven modellen aanzienlijk kleiner zal worden. BMW verwacht de huidige series te halveren. Dat is niet ook niet zo heel gek. Sommige BMW’s hebben elke mogelijke soort aandrijving in een enkel model. Van benzine en diesel, I-4 en I-6 motoren tot plug-in hybrides, waar nu dus elektrische modellen bij zullen komen. Daarnaast hebben sommige modellen ook nog de optie om all-wheel drive te rijden.
Met elektrische en hybride auto’s is het een stuk makkelijker om één of twee kleine motoren als range extenders op de hele serie te zetten. Vervolgens kan de grote en het vermogen van de batterijen aangepast worden op deze kleine motoren en ook aangepast worden aan de behoefte van verschillende modellen.
Innovatie
BMW liet tijdens de aandeelhoudersvergadering ook meer details vrij over de nieuwe aandrijving van zijn elektrische modellen. De iX3 SUV zal gebruik gaan maken van de 5e generatie van BMW’s elektrische aandrijving. Deze heeft een nieuwe architectuur waardoor de baterijen een stuk compacter zullen zijn. Dat scheelt uiteindelijk weer in gewicht en kosten, en zorgt voor een verbetering van de radius.
In September heeft een leverancier al een demonstratie gedaan van een 100 kWh batterij welke in een i3 past en bijna 700 kilometer aan radius levert. Voor de iNext elektrische SUV worden dezelfde specificaties verwacht. Daarnaast is de verwachting dat deze nieuwe architectuur ook een stuk goedkoper zal zijn om te produceren.
Nieuwe fabriek
BMW kondigde recent al een ongeveer $56 miljoen te besteden aan het uitbreiden van zijn fabriek in Dingolfing, Duitsland. Daar zal de geavanceerde 5e generatie van de batterijen worden ontwikkelt voor de nieuwe modellen. Daarnaast investeert BMW ook in een systeem wat in staat zal zijn oude BMW baterijen te recyclen, om daar weer nieuwe baterijen van de maken.
De nieuwe ambities lijken een goed teken voor de elektrische toekomst van BMW. Oorspronkelijk was het Beierse bedrijf een pionier op het gebied van elektrificatie. Recentelijk zijn Tesla, maar ook andere grote autoproducenten zoals Volkswagen (die €7,9 miljard gaat investeren), het bedrijf echter voorbij geschoten.