Ook Porsche gaat in rap tempo zijn vloot van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijflijnen laten overstappen. Nog in 2017 wordt het eerste model gepresenteerd, deze zal vanaf 2019 op de weg komen. Daarna zal in volt tempo een hele reeks aan elektrische modellen en varianten worden geïntroduceerd. Uiteindelijk moet er een heel aanbod aan elektrische Porsches komen.
Oude en nieuwe modellen
Het zal niet alleen nieuwe modellen betreffen die elektrische op de markt zullen komen. Nieuwe generaties van bestaande modellen krijgen dezelfde behandeling. Het eerste voorbeeld is de Macan. Daarvan wordt rond 2022 een elektrische opvolger verwacht. In 2023 wil Porsche tenminste de helft van zijn auto’s elektrisch hebben gemaakt. De fabrikant heeft hoge verwachtingen van de stap. De komende jaren worden er zo’n 60.000 per jaar geproduceerd.
Mission E
Het speerpunt zal vooralsnog de nieuwe Mission E worden. Dit is het model dat in 2019 als eerste moet gaan verschijnen. Met deze auto wil het Duitse merk zijn vaste fans ervan overtuigen dat elektrische varianten niet onder doen voor wat men van Porsche gewend is. De stap is opvallend omdat een jaar geleden alleen de Mission E nog maar op de rol stond en men niet meer dan 20.000 stuks wilde maken. Nu is men daarop teruggekomen en gaat de fabrikant vol inzetten op elektrische voertuigen. Porsche denkt zelfs dat het meer kan verkopen dan men momenteel jaarlijks doet. De huidige cijfers liggen rond de 250.000 per jaar.
Hoog tempo
De ambitieuze plannen zouden Porsche in één keer voorbij alle concurrenten op de auto markt laten gaan. Hoewel vrijwel alle fabrikanten plannen hebben om de vloot te elektrificeren heeft geen enkele fabrikant dergelijke ambitieuze doelstellingen geformuleerd. Bovendien moeten de auto’s ook qua prestaties niet onder doen voor de concurrentie. Porsche wil dat de Mission E tenminste 500 kilometer op een volle batterij moet kunnen afleggen. Ook moet hij kunnen snelladen zodat de accu voor tachtig procent is gevuld binnen een kwartier.