Ford heeft zijn nieuwe Escape onthuld. Het ziet ernaar uit dat de binnen- en buitenkant gronding onder handen zijn genomen. Een fris ontwerp laat de 2020 Escape sportiever ogen. Daarnaast is de nieuwe generatie volgeladen met technologie en is de Escape voor het eerst beschikbaar als hybride en plug-in hybride versie. Hiermee probeert Ford langzaam zijn collectie naar het elektrische tijdsperk te verschuiven.
Ford’s meest betaalbare SUV
Sinds zijn lancering in 2000 is de Escape de meest betaalbare SUV die Ford in zijn collectie heeft. Hij is kleiner dan de Explorer en traditioneler dan de Edge of Flex. Ford heeft de Escape hierdoor altijd neergezet als een makkelijk toegankelijke en sportieve SUV. De nieuwe generatie zal deze traditie voortzetten, maar zal daar ook veel opties aan toevoegen.
De nieuwe Escape zal verkocht worden met verschillende aandrijvingen. Zo heeft het standaard model een 1.5L EcoBoost motor en kan dit opgeschroefd worden naar een 2.0L EcoBoost. Daarnaast zal de Escape ook geleverd worden als traditionele hybride en een plug-in hybride. De plug-in versie zal wel iets langer op zich laten wachten. Waar de benzinemotoren aankomende herfst al beschikbaar zullen zijn, daar zal de plug-in moeten wachten tot de volgende lente.
De prijzen voor de Escape zijn nog niet vrijgegeven. In de Verenigde Staten kost een Escape op het moment tussen de $25.000 – $30.000.
Ambities voor hybrides
Dit is de tweede generatie Escape die zal worden aangeboden met de optie voor een traditionele hybride. Het is wel de eerste generatie die ook gebruik maakt van een plug-in. Ford verkocht 114.000 hybride Escape’s tussen 2004 en 2012 maar liet de optie vallen voor zijn huidige lijn die in 2012 op de markt kwam.
Ford zelf geeft aan ambitieus te zijn als het gaat om de transitie naar hybride en elektrische SUV’s. In 2018 gaf het bedrijf al aan naar hybrides over te stappen en traditionele auto’s langzaam achter zich te laten. In 2020 hoopt Ford vijf hybride SUV’s in hun showrooms te hebben en een volledig elektrisch model. Daarna hoopt het bedrijf de snelheid te kunnen opvoeren. Zo wil het tussen 2020 en 2022 zes volledig elektrische modellen op de markt brengen. Om deze boodschap kracht bij te zetten is de Amerikaanse autofabrikant meer capaciteit aan het toevoegen in zijn Amerikaanse fabriek. Dit zal de fabriek zijn waar de volgende generatie elektrische auto’s zal worden gebouwd.
Specificaties
Ford zelf zegt dat de nieuwe Escape de beste beenruimte zal bieden voor passagiers. Dit komt doordat de achterstoelen kunnen verschuiven. Helaas is dit alleen het geval bij de benzinemotoren. Bij de hybride modellen bevindt de batterij zich onder de stoelen waardoor er geen ruimte is om te verschuiven. Het voordeel is wel weer dat de hybrides hierdoor geen kofferbakruimte hoeven in te leveren.
Als het gaat om de opties dan heeft de hybride veel te bieden. Standaard krijg je automatische remassistentie, achteruitrijcamera en dodehoekdetectie.
Toekomstplannen
Ford heeft grote plannen als het gaat om zijn hybride en elektrische SUV’s. In 2018 gaf het bedrijf al aan dat het zich zou gaan focussen op SUV’s. Crossovers en SUV’s zullen daardoor de plaats gaan innemen van de Fusion, Fiesta en Focus. Daardoor wordt de Ford Mustang een van de weinige traditionele auto’s die het bedrijf nog zal verkopen. De reden hiervoor is dat de verkopen van traditionele auto’s al jaren achteruitgaan.
De Ford Escape die in 2020 zal uitkomen is daarin weer een stap vooruit. De kleinste SUV zal met zijn ruime interieur en hybride opties meer in de buurt komen van de wensen van de huidige markt.