Ford onthulde gisteren de nieuwe generatie van de Kuga. De nieuwe versie van deze populaire SUV is het eerste model van Ford dat wordt aangeboden met maar liefst drie verschillende hybride aandrijflijnen. Ford gaat de nieuwe Kuga leveren met een plug-in hybride, een milde hybride en een volledige hybride aandrijving. Voor de verbrandingsmotoren van deze hybride-versies wordt er gebruik gemaakt van 1.5-liter EcoBoost benzinemotoren en 1.5- en 2.0-liter EcoBlue dieselmotoren. Qua uitvoeringsniveau kunnen kopers kiezen uit een Vignale, ST-Line en Titanium uitvoering.
Populaire SUV
Ford verkocht vorig jaar maar liefst 153.800 Kuga’s. Hiermee is de Kuga in Europa de populairste SUV van Ford en ook het op twee na bestverkopende model van de autofabrikant. De Fiesta en Focus zijn de meest verkochte Ford-modellen.
Lichter en stijver platform
De nieuwe Kuga wordt gebouwd op Fords nieuwe C2-platform. Dit draagt bij aan een tot 90 kilo lager gewicht en betere aerodynamica waardoor het brandstofverbruik wordt verminderd. Bovendien is het nieuwe platform veel stijver. Ford claimt dat de torsiestijfheid met 10 procent is toegenomen. Dit heeft uiteraard positieve gevolgen voor het weggedrag en de veiligheid.
Groter
Ook heeft de nieuwe Kuga een 20 mm langere wielbasis. De nieuwe Kuga is 44 mm breder en 89 mm langer dan zijn voorganger. Voorin resulteert dat in 43 mm extra schouderruimte en 57 mm extra ruimte op heuphoogte. De passagiers achterin profiteren van 20 mm extra schouderruimte en 36 mm extra ruimte op heuphoogte. Ondanks de geringere hoogte heeft de nieuwe Kuga voorin 13 mm en achterin 35 mm meer hoofdruimte. De nieuwe Kuga heeft net als zijn voorganger een kenmerkende, strak gelijnde vormgeving. De langere motorkap, vlakkere achterruit en de lagere daklijn maken de auto nog gestroomlijnder. Voor het eerst zal de Kuga verkrijgbaar zijn met stoelverwarming voor de buitenste zitplaatsen op de achterbank. De tweede zitrij kan 10 cm worden verschoven om extra beenruimte of extra bagageruimte te creëren.
Kuga Plug-In Hybrid
De Kuga Plug-In Hybrid zal direct vanaf de introductie leverbaar zijn. De aandrijflijn bestaat uit een 2.5-liter viercilinder benzinemotor, een elektromotor/generator en een 14.4 kWh lithium-ion-accupakket. Het gezamenlijke vermogen van de Kuga Plug-In Hybrid bedraagt 165 kW (225 pk). De actieradius van de Kuga Plug-In Hybrid bedraagt in volledig elektrische modus meer dan vijftig kilometer. Het brandstofverbruik bedraagt 1.2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 29 g/km. De accu kan worden opgeladen via een aansluiting in het voorscherm. Onderweg wordt de accu automatisch opgeladen door de energierecuperatie tijdens het remmen. Je kunt hem ook via een 230 Volt laadpaal opladen, het duurt dan ongeveer vier uur om de accu volledig op te laden.
Kuga EcoBlue Hybrid
De mild hybride Kuga EcoBlue Hybrid is voorzien van de 2.0-liter EcoBlue dieselmotor met 110 kW (150 pk) vermogen. Deze uitviering heeft geen conventionele startmotor maar een gecombineerde startmotor/generator (BISG). Deze slaat tijdens het afremmen van de auto de vrijgekomen remenergie op in het accupakket. De BISG dient ook als elektromotor en ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens bijvoorbeeld accelereren met extra koppel. De BISG voedt ook de elektrische componenten van de auto. De Auto Start-Stop-technologie kan hierdoor vaker in werking treden om meer brandstof te besparen en de CO2-uitstoot verder te verlagen. De Kuga EcoBlue Hybrid heeft een brandstofverbruik van 5.0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 132 g/km.
Kuga Hybrid
De Kuga Hybrid heeft een zelfopladende hybride aandrijflijn. Deze bestaat uit een elektromotor/generator, lithium-ion accupakket, 2.5-liter benzinemotor en een door Ford zelf ontwikkelde automatische achttrapstransmissie. De Kuga Hybrid zal vanaf 2020 leverbaar zijn met zowel voorwielaandrijving als Fords intelligente vierwielaandrijving. De CO2-uitstoot van de Kuga Hybrid bedraagt 130 g/km, het brandstofverbruik is 5.6 l/100 km.
Assistentiesystemen
De Ford Kuga krijgt nieuwe assistentiesystemen zoals Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring Aid. Ook krijgt hij Active Park Assist 2, adaptieve bochtenverlichting en verkeersbordherkenning.
Connectiviteit
De nieuwe Kuga heeft nog meer slimme assistentiesystemen en biedt de best mogelijke connectiviteit onderweg. Zo is de Kuga voorzien van het het SYNC 3 infotainmentsysteem, een premium B&O audiosysteem, een FordPass Connect-modem (mobiele wifi-hotspot voor tien apparaten) en een nieuwe inductielader voor smartphones in de middenconsole. Dat alles kun je eenvoudig bedienen via een nieuw 12.3-inch high-definition LCD-scherm terwijl een head-up display voor de nodige informatie zorgt zonder de bestuurder af te leiden. De inzittenden kunnen via de SOS-knop in het plafond om hulp vragen. De FordPass mobiele applicatie biedt de berijders toegang tot diverse handige mogelijkheden:
- De Vehicle Locator help de auto op een drukke parkeerplaats terug te vinden
- De Vehicle Status toont informatie over brandstofniveau, alarm en onderhoudsinterval
- Met de Lock Unlock kan de Kuga op afstand worden geopend en vergrendeld
- Een Remote Start voor Kuga’s met automatische transmissie
- De eCall-functie kan automatisch de hulpdiensten waarschuwen als de Kuga betrokken is bij een ongeval
Overstap naar hybride heel makkelijk
“Niet elke motor past bij elke klant. Daarom hebben we voor de Kuga een geavanceerde aandrijflijnstrategie bedacht. Klanten kunnen de Kuga kiezen die bij hun leven past. De overstap naar een geëlektrificeerde aandrijflijn is nu wel heel makkelijk”, zegt Joerg Beyer, Executive Director Engineering bij Ford Europa. “De Kuga is het eerste model van Ford dat leverbaar is met elk van Fords geavanceerde hybride aandrijflijnen.”