Het ontwikkelen van voertuigen die zonder inmenging van de bestuurder kunnen opereren is op een opvallende hobbel in de weg gestuit. Bij tests is aan het licht gekomen dat de auto moeite heeft met bijvoorbeeld rondspringende kangoeroes. De huidige software is nog niet goed in staat de dieren op de juiste manier te identificeren.
Het probleem
De problemen zijn aan het licht gekomen na een test met een Volvo. Deze was uitgerust met software om autonoom te kunnen rijden. Het programma heeft weliswaar een onderdeel waarin dierendetectie is opgenomen. De onvoorspelbare sprongen brachten het systeem in de war. Het probleem heeft verschillende ministers van verkeer uit meerdere landen doen bewegen de autofabrikanten op te roepen het systeem volledig door te ontwikkelen. Pas daarna kan het in gebruik genomen kan worden.
Gevolgen
De systemen zouden wel al geslaagd zijn voor tests met bijvoorbeeld elanden en paarden die zich op of langs de weg bewogen. Het probleem zou daarom volgens verschillende experts in het springen van de kangoeroe zitten. De kwestie is op dit moment bijzonder prangend. Dit komt juist omdat Volvo als eerste grote autofabrikant heeft aangekondigd vol in te zetten op elektrisch rijden. De volgende stap naar autonoom rijden lijkt daarom een logische die niet lang op zich zal laten wachten. Ministers van verkeer en veiligheid in Australië en het Verenigd Koninkrijk wijzen op de veiligheidsmaatregelen.
Grote publiek
Door de stap van Volvo, de komst van een nieuwe generatie Nissan Leaf en ook door de komst van de relatief goedkope Tesla Model 3 is de kans dat elektrisch rijden doorbreekt bij het grote publiek flink verhoogd. Om die reden zijn aanvullende verkeersregels snel nodig. Inzicht in de gevaren van de nieuwe systemen is daarom zeer belangrijk. Dat in het overgrote deel van de landen in de wereld geen kangoeroes rondspringen betekent niet dat er geen andere fouten in het systeem kunnen zitten.