Fisker heeft een voormalig medewerker van Toyota en Volkswagen aangesteld om de productie van de elektrische SUV van Fisker op poten te zetten. Deze SUV moet de concurrentie met onder meer de Tesla Model Y aangaan.
Don Jackson
Voor de productie van deze SUV wordt Fisker nu dus bijgestaan door Don Jackson. Hij is aangesteld als senior-adviseur voor de productie. In deze rol zal hij verantwoordelijk zijn voor de productiestrategie, inclusief het opzetten van de productiefaciliteiten welke nodig zijn voor de nieuwe Fisker SUV. Deze moet naar verwachting medio 2021 van de band rollen dus Jackson zal voortvarend aan de slag moeten. Jackson is ook oprichter van de Jackson Management Group, een consultancybureau dat is gespecialiseerd in lean productietechnieken. Hij was eerder productieleider van Volkswagen America. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor de kwaliteit en productie van de Toyota-vestiging in Texas.
Fisker SUV
Fisker wil de al eerder aangekondigde SUV in de Verenigde Staten gaan bouwen. Men is nog op zoek naar een geschikte locatie. Er is een hele lijst van potentiële locaties. Het is dus mogelijk dat de SUV wordt gebouwd in California, Georgia, Indiana, Kentucky, Michigan, Missouri, North Carolina, Ohio, Tennessee, Texas of Virginia. De Fisker SUV moet een zeer concurrerend prijskaartje gaan krijgen. Het bedrijf belooft dat de SUV voor minder dan $ 40.000 te koop zal zijn. Inclusief de afleveringskosten zal de prijs iets hoger dan dat bedrag uitvallen. De Tesla Model Y heeft een prijskaartje van $ 39.000 maar kost in de praktijk minimaal $ 41.200.
Drie betaalbare EV’s, EMotion komt later
Fisker zegt dat er behalve de SUV nog twee betaalbare EV’s komen. Deze komen na de SUV in productie. Pas daarna is het de beurt aan de EMotion sedan, die vorig jaar als concept car werd getoond en uiteindelijk het vlaggenschip van Fisker moet worden. De EMotion zal een prijs van om en nabij de $ 130.000 krijgen. De sedan zou oorspronkelijk dit jaar op de markt moeten komen maar heft vertraging opgelopen. Dat is omdat de ontwikkeling van de door Fisker in eigen beheer te bouwen solid-state accu, waarmee een actieradius van 800 kilometer mogelijk moet zijn, nog niet is afgerond. De drie betaalbare Fisker EV’s krijgen overigens een conventionele lithion-ion accu en een rijbereik van minimaal 480 kilometer.