De ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) heeft in een persbericht laten weten dat de CO2 uitstoot in Europa aan het stijgen is. Dat zal het moeilijk maken om de gewenste doelstellingen te bereiken. Sinds 2010 worden de CO2 niveaus in Europa gemeten en in 2017 zijn deze voor het eerst met 0,4% gestegen. Door de verdere daling van de verkoop van dieselauto’s worden er nog hogere uitstoten verwacht voor 2018. ACEA liet ook weten dat de meerderheid van de auto verkopen op het moment benzineauto’s zijn (56,7% in 2018). Het probleem is dat deze 10-40% meer CO2 uitstoten dan nieuwe dieselauto’s.
Investeringen
Automakers zullen aan de eisen en verkoopcijfers voor elektrische auto’s moeten voldoen. Dat betekend dat minimaal 2% van de verkochte auto’s in 2018 elektrisch moet zijn geweest. Dat is echter nog niet genoeg om de daling in diesel verkopen tegen te gaan. Daarom benadrukt de organisatie nu het belang van benodigde investeringen in de infrastructuur van elektrische auto’s. Het doel is natuurlijk om dit te laten financieren door overheden en belastingbetalers.
“De CO2 doelstellingen van 2021 behalen, om maar niet te spreken over de strikte doelen voor 2025 en 2030, zullen een sterkere groei van voertuigen op alternatieve brandstoffen nodig hebben.”. Aldus het ACEA.
Op het moment zijn er 150,000 oplaadpunten voor EV’s in Europa. De verwachting is dat er 2,8 miljoen van dit soort punten nodig zullen zijn in 2030.
Urgentie
Erik Jonnaert, de secretaris-generaal van de organisatie die de 15 grootste auto- en busfabrikanten in Europa vertegenwoordigd, benadrukte nog maar eens de urgentie van deze investeringen.
“Het is geen toeval dat 2017 het eerste jaar in waarin de CO2 uitstoot gestegen is ten opzichte van het begin van de meting in 2010. Dat heeft direct te maken met het feit dat er dat jaar meer benzine dan dieselauto’s werden verkocht.
Door een verdere daling van diesel verkopen in 2018 is de verwachting dat de CO2 uitstoot nu weer gestegen is. Alle automakers investeren stevig in hun portfolio van auto’s met alternatieve brandstoffen, vooral auto’s die elektrisch zijn aangedreven.
De realiteit is echter dat consumenten nog niet in de rij staan om deze auto’s te kopen in grote aantallen. We roepen nationale overheden en Europese beleidsmakers dan ook op om de zeer benodigde investeringen in infrastructuur voor elektrische auto’s waar te maken. Op die manier kunnen de verkopen ook mee gaan stijgen.”
Samenwerking
Daar moet natuurlijk wel bij vermeld worden dat sommige fabrikanten het diesel problemen zelf over zich hebben afgeroepen. Onder andere Volkswagen is hier een grote boosdoener in geweest. Aan de andere kant hebben overheden jarenlang subsidies gegeven voor de ontwikkeling van personenauto’s die rijden op diesel.
Uiteindelijk zullen fabrikanten en overheden samen een oplossing moeten verzinnen. Door wie de rekening uiteindelijk betaald zal worden blijft op het moment nog een heikele kwestie.