De Audi e-tron SUV wordt sinds september 2018 gebouwd in de Audi-fabriek in het Belgische Vorst. Volgens de kranten L’Echo en De Tijd schrijven zou er vanwege een tekort aan accu’s een lager aantal voertuigen dan gepland worden gebouwd. De directie van Audi Brussels wil hier niet op ingaan. Volgens deze kranten, waarbij L’Echo zich beroept op een uitgelekt intern document, is hier echter wel degelijk sprake van. Er zouden hierdoor dit jaar 10.000 minder e-trons dan gepland van de band rollen. Iets wat zich vertaalt naar een arbeidstijdverkorting.
De directie zou volgens de kranten overwegen om geen vijf maar vier dagen per week te gaan produceren. Ook de Bayerischer Rundfunk maakt hier vorige maand melding van, op basis van informatie van toeleveranciers en medewerkers. Er zouden bij Audi Brussels volgens planning 300 e-trons per dag moeten worden gebouwd. Volgens deze Duitse omroep rollen er in Brussel per dag slechts 150 e-trons van de band.
Andere batterijleverancier
Volgens een andere krant, Het Laatste Nieuws, zou Audi Brussels vanwege dit tekort binnenkort ook e-trons met accupakketten van Samsung bouwen. De autofabrikant maakt tot nu toe gebruik van accu’s van LG. OP dit nieuws reageerde de directie van Audi Brussels met “Audi Brussels had bij het begin al twee batterijleveranciers aangesteld.” De directie vertelt het Belgische nieuwsagentschap Belga bovendien dat er “momenteel absoluut geen dergelijk plan” op tafel ligt. De productie kan altijd worden bijgesteld aan de omstandigheden. “De fabriek is tot nu toe steeds heel flexibel geweest, dankzij een goede dialoog met de sociale partners. Vanuit Duitsland is er bovendien lof gekomen voor de Belgische vakbonden, voor de flexibiliteit die door de werknemers al aan de dag gelegd is in aanloop naar de productie van Audi’s eerste volledig elektrische wagen.” Ook benadrukt de directie dat de productie van Audi Brussels “volledig op schema zit”. Men stelt dat de doelstellingen voor de marktintroductievolumes in Europa en de Verenigde Staten zijn gehaald.
Audi Brussels
Voordat de fabriek de bouw van de e-tron opstartte, werd bij Audi Brussels de compacte A1 gebouwd. Audi investeerde ongeveer 500 miljoen in de ombouw van de fabriek van Audi Brussels. Omdat overdag de bouw van de A1 gewoon door moest gaan, vond de ombouw voornamelijk ’s nachts plaats. Voor de bouw van de e-tron werden de carrosserieafdeling, spuiterij en assemblagelijn vernieuwd. Ook is een batterijfabriek opgezet. De batterijen worden door middel van een autonoom transportsysteem ‘just in time’ en in de goede volgorde naar de assemblagehal vervoerd. De medewerkers van Audi Brussel zijn uitgebreid voorbereid op de productie van de e-tron. Ze hebben in totaal meer dan 200.000 uur aan training achter de rug.