Ford investeert $500 miljoen in Rivian, de elektrische automaker die net twee nieuwe elektrische auto’s heeft geïntroduceerd. De grote investering komt een paar maanden nadat het bedrijf uit Michigan $700 miljoen heeft ontvangen van Amazon.
Competitie van de F-150
In november onthulde Rivian zijn eerste twee EV’s waarvoor de productie gepland staat in 2020. De R1T wordt een elektrische pickup en de R1S een elektrische SUV. De verwachting is dat beide auto’s in het luxesegment zullen vallen en een prijskaartje van minimaal $68.000 zullen hebben. De pickup zal naar verwachting directe competitie vormen voor de elektrische F-150 van Ford die voor 2021 op de planning staat. De SUV zal de strijd aangaan met de Model X en de Jaguar I-Pace.
Investering
Rivian zal het geld van Ford hoogstwaarschijnlijk gebruiken om zijn eerste fabriek te gaan bouwen in de Verenigde Staten. Deze fabriek zal een capaciteit krijgen van 250.000 voertuigen per jaar. Rivian heeft als doel om 20.000 voertuigen te produceren in 2021 en het dubbele aantal in 2022. Andere startups in de EV-wereld zoals Tesla en NIO hebben altijd problemen gehad met het overschakelen naar massaproductie. Rivian zal hier kunnen profiteren van de jarenlange ervaring van Ford op dit gebied.
Rivian’s geplande auto’s delen eenzelfde platform dat gebouwd is om een accupakket, vering, assen, koelsysteem en vier elektrische motors te dragen. Door de investering krijgt Ford nu toegang tot dit platform om het in zijn eigen auto’s te gaan gebruiken. Verder krijgen ze een plekje in het bestuur van Rivian.
Door zijn investering lijkt Ford zijn concurrent General Motors verslagen te hebben. Deze Amerikaanse autogigant was eerder in gesprek met Rivian. Ford en Rivian hebben beide niet laten weten hoeveel aandelen Ford ontvangt voor zijn investering.
Een goede zet
Zelfs voor een bedrijf zo groot als Ford is een investering van $500 miljoen zeker niet klein. Sinds Jim Hackett CEO is geworden in 2017 is de aandelenprijs met 10% gedaald. Verder daalde de winst van 2017 tot 2018 met 50%. Analisten verwachten dat Ford later deze week ook een daling in zijn inkomsten zal rapporteren.
Gezien het geweldige toekomstperspectief van elektrische auto’s is de kans groot dat Hackett met zijn investering in Rivian een goede beslissing heeft gemaakt. Ford biedt op het moment een elektrische Focus en het bedrijf verwacht zo’n 11 miljard te investeren om voor 2022 nog 16 elektrische auto’s te introduceren.
“We kunnen veel van Rivian leren, helemaal als het gaat om hoe snel ze ideeën omzetten in werkelijkheid” aldus Ford’s voorzitter Bill Ford. “Het is een geweldig voordeel om met een schone lei te werken als het gaat om elektrische auto’s”.
Tesla en Rivian
Bill Ford’s opmerkingen komen overeen met die van andere experts in de industrie. Hoewel alle grote automakers nu EV’s verkopen is Tesla nog steeds de onovertroffen grootmacht. “8 jaar later en Tesla heeft nog steeds de betere auto in vergelijking met de Audi E-Tron of de Mercedes EQC“, aldus Mate Rimac, oprichter van Rivian. “Dat is niet omdat de Duitsers dom zijn, maar omdat ze niet alles op alles zetten. Zij werken langzaam toe naar elektrische auto’s en stappen niet ineens af van hun verbrandingsmotoren.”.
Ford zal Rivian’s technologie niet gaan gebruiken in de Ford F-150 omdat dat de lancering in 2021 zou vertragen. De deal met Rivian zal ook geen probleem vormen voor de samenwerking met Volkswagen. Ford zal namelijk gebruik gaan maken van Volkswagens MEB-platform.