Enovate is een Chinese automaker met ongeveer een miljard aan Amerikaanse dollars op de bank. De grote investeringen die het bedrijf de afgelopen tijd heeft ontvangen hebben nu tot de eerste conceptauto geleid: de ME-S. Deze nieuwe, volledig elektrische sportwagen heeft aardig wat weg van een Porsche. De vernieuwing vind je vooral terug bij de zogeheten vastestofbatterij.
Technisch hoogstandje
De batterij is dus het pronkstuk. Het bedrijf zegt een volledig werkend vastestofbatterij te zullen hebben voor massaproductie in 2021. De batterij zal een celdichtheid hebben van 300 Wh per kg, dat cijfer daalt naar 220 Wh/kg als je het gewicht van de batterijen eraan toevoegd.
Voor referentie, de Tesla Model 3 is op het moment de kampioen op dit gebied met een celdichtheid van 247 Wh/kg en een totale energiedichtheid van 160 Wh/kg. De Enovate ME-S levert dus een stuk meer wattuur per kilogram. Verder zal het pakket draaien op 800 volt en snelladen tot 300 kW. Dat zorgt ervoor dat de batterij van 0% naar 80% kan worden opgeladen in een krappe 15 minuten (als de infrastructuur dat toelaat). De vastestofbatterij is een geweldige stap vooruit als het daadwerkelijk massaproductie weet te halen.
Het ontwerp
Terug naar de Enovate ME-S als sportwagen, want dat is waar de S voor staat: Sport. De ME-S is een strakke 4-deurs sedan die, vooral door zijn doorlopende achterlicht, veel weg heeft van een Porsche Panamera.
Zoals we tegenwoordig bij veel conceptauto’s zien heeft de ME-S aparte ‘suicide doors’ welke voor een ruime toegang zorgen naar de achterstoelen. Het ziet er ook naar uit dat de achterstoelen lichtelijk kunnen draaien. Of dat bedoeld is om makkelijker in of uit te stappen, of juist om makkelijker te kunnen praten met je medepassagier is onduidelijk. De auto heeft ook een stuur wat totaal kan intrekken en de belofte van level 4 autonoom rijden is er ook.
Genoeg opties
De Enovate ME-S heeft een paklijst aan opties die gaan over de connectiviteit en de intelligentie van de auto. Het delen van gegevens met andere auto’s, 5G connectiviteit en, jawel, biometrische authenticatie met oogscanner en stemanalyse om toegang te krijgen tot de auto. De hartslag en oogbewegingen van de bestuurder worden ook gemeten. Verder is er een holografische projector ingebouwd die op deze manier met voetgangers communiceert.
Over de prestaties zijn nog geen officiële cijfers losgelaten. Het Top Gear team heeft is er in gesprek met teamleden van Enovate wel achtergekomen dat er gemikt wordt op een 0-100 km/uur tijd van 3 seconden. Verder zal het een auto worden met vierwielaandrijving.