De alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi heeft de verkoopcijfers over het eerste halfjaar bekendgemaakt. Daarbij werden ook alle aanverwante merken zoals Dacia meegenomen. Uit de cijfers blijkt dat volledig elektrische Renault Zoe nog altijd onverminderd populair is in Europa. Dit kan weleens gevolgen hebben voor de plannen op andere continenten.
Best verkocht
Hoewel de Zoe inmiddels al enige tijd op de markt is, is het nog altijd het best verkochte model van de groep. Waar de groei van de markt als geheel 34 procent betrof, was de groei in verkoop van de Zoe 44 procent. Daarmee is het het topmodel. Geen enkel elektrisch voertuig kan hieraan tippen. Het is dan ook opvallend dat de Zoe niet in Azië of Amerika te krijgen is.
Zuid-Korea
Binnen RenaultNissan is men inmiddels hetzelfde van mening. Daarom gaan er stemmen op om de auto van 2019 ook in Zuid-Korea op de markt te brengen. Tegen die tijd zal opnieuw een vernieuwde versie van de auto beschikbaar zijn. Het feit dat de Zoe al een paar keer is geüpdatet en bijvoorbeeld de actieradius is toegenomen speelt sterk mee in het verkoopsucces. Sinds de introductie in 2012 is de actieradius nagenoeg verdrievoudigd. Dit zal vooral in landen van groter oppervlak aanspreken. Dat de batterij steeds geüpdatet kan worden komt doordat Renault deze ter lease aanbiedt aan gebruikers. Deze kan gemakkelijk worden ingeruild voor een nieuw model.
Verdere verkoop
De groep rond Renault, Nissan en Mishibushi zit als geheel in de lift. Ook de cijfers van auto’s met verbrandingsmotoren waren beter dan voorgaande kwartalen. Sinds Mishibushi aansloot is de groep de op drie na grootste autofabrikant op aarde. Buiten Europa is echter nog nauwelijks de elektrische markt getest. Landen als China, de Verenigde Staten, Japan en dus vooral Zuid-Korea moeten wel speerpunten gaan worden in de toekomststrategie, zo liet het bedrijf weten.