Ford is al een tijdje bezig zijn eerste volwaardige EV naar de markt te brengen, die hoogstwaarschijnlijk eind 2019 op de markt zal komen. Woordvoerders van het Amerikaanse bedrijf lieten daarom donderdag weten dat Ford op het goede pad zit nu zij bezig zijn de collectie en de toekomst van het bedrijf te transformeren.
De grootste verandering in jaren
Ford zit op het moment middenin een van de grootste veranderingen die het bedrijf heeft moeten maken sinds Henry Ford voor het eerst de lopende band introduceerde. Het bedrijf laat op het moment veel personenauto’s uit zijn collectie vertrekken en focust zich steeds meer op SUV’s en crossover voertuigen. Zelfrijdende voertuigen en de transitie van automaker naar “mobilitieitsdienst” staan daarentegen ook hoog op het prioriteitenlijstje.
De automaker rolde vorig jaar al plannen uit om 11 miljard te investeren in vernieuwende technologie voor 2022. Daarmee werd het eerder gestelde doel van 4,5 miljard in 2020 aardig opgeschroefd. Dat is niet zo gek gezien de ambitie om 40 nieuwe elektrische en hybride modellen op de markt te brengen in diezelfde periode. Ford heeft al plannen aangekondigd om twee nieuwe EV’s volgend jaar te introduceren: een volledig elektrische F-150 en een Mustang-achtige elektrische crossover. Van beide zijn echter nog geen foto’s of details prijsgegeven.
Onrustige investeerders
“Wanneer er nieuwe technologie is duurt het een tijdje voordat de omslag er volledig is”. Dat is wat CEO Jim Hackett investeerders vertelde tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van begin mei. “Wanneer het gebeurd, wil je erbij zijn”.
Investeerders van Ford bleken deze woorden nodig te hebben. Hoewel de aandelen van het bedrijf 33% hoger staan dan het begin het jaar, lopen ze nog steeds 8% achter over de afgelopen 12 maanden. Verkopen van de eerste generatie Ford Focus Electric zijn op hun best redelijk te noemen. Hackett liet investeerders weten dat er meer kopers aan zullen komen. Onderzoek van Ford wijst namelijk uit dat 1 op de 5 jonge autokopers een elektrische auto overwegen.
Ford is niet alleen
Ford is in deze overtuigingen zeker niet alleen. Twee van Europa’s grootste automakers, Volkswagen en Daimler AG, lanceerde deze week hun eerste BEV‘s. VW heeft laten weten dat het in de eerste dag al 10,000 aanbetalingen heeft mogen ontvangen voor zijn ID.3 crossover. Dat zijn indrukwekkende cijfers als je bedenkt dat de auto pas eind volgend jaar in de showroom te vinden zal zijn. Volkswagen CEO Herbert Diess liet vorig jaar weten dat het bedrijf 10 miljard investeert in zijn elektrische transformatie voor 2023. Daarnaast verwacht hij ook dat VW 22 miljoen elektrische voertuigen zal verkopen voor 2029, waar dit eerder nog op 15 miljoen werd geschat.
Het Japanse Toyota heeft daarnaast ook plannen om de komende 6 jaar 10 EV’s op de markt te brengen. De Japanners hebben als doel om 5,5 miljoen batterij-aangedreven elektrische voertuigen te verkopen voor 2030. De samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi, die de eerste BEV (de Nissan Leaf) introduceerde in 2010 heeft zelfde soort doelstellingen.
Van voorloper naar achtervolger
Ford was een vroege voorloper op het gebied van elektrische ontwikkelingen in de auto-industrie. Het had al snel een mix van conventionele hybrides, plug-ins en BEV’s op de markt staan zoals de Focus Electric. Verschillende factoren, waaronder een beperkte actieradius en hoge vraagprijs zorgde echter voor weinig vraag. De Amerikaanse automaker twijfelde toen even voordat het verder ging met zijn ontwikkelingen. Sinds Hackett voormalig CEO Mark Field heeft vervangen zet het bedrijf echter weer volledig in op een elektrische toekomst. Het is ook deze toekomst die zal uitwijzen of de koers van Ford de juiste is.