Een van de grote succesverhalen in recycling kan onder de motorkap van een elektrische auto liggen. De huidige en komende generaties elektrische voertuigen zullen een enorme toename van het aantal accu’s op de weg met zich meebrengen. Er bestaat nu al enige bezorgdheid over de manier waarop deze geavanceerde lithium-ionaccu’s na tien of vijftien jaar gebruik zullen worden gerecycled.
Volkswagen, dat van plan is om tegen 2025 een miljoen elektrische voertuigen per jaar te bouwen, werkt nu al aan de ontwikkeling van een robuuste tweede leven voor de accu’s die deze auto’s zullen voeden. Recycling van accucellen is uiteraard een must vanwege het milieu maar zal tegen die tijd ook een pure noodzaak zijn. De grondstoffen om accucellen te maken zijn nu al vrij schaars en worden steeds schaarser. Dat maat de accu’s voor elektrische auto’s tot de duurste onderdelen van dergelijke auto’s. Als er steeds meer elektrische voertuigen in omloop zijn, zullen er na een tijdje ook steeds meer worden afgedankt. Dan kan het niet vanwege het milieu maar ook vanwege de kosten interessant zijn om gebruik te maken van de materialen van afgedankte accu’s.
Geheel emissievrij
Om te zorgen dat een elektrische auto vanaf de ontwerptafel tot de sloper geheel emissievrij is, is het belangrijk om goed te kijken naar de manier waarop batterijen worden gerecycled. Dit is een aspect waar Volkswagen nu al mee bezig is. Daarbij bekijkt men het probleem op twee manieren: mobiele oplaadpunten en energie-efficiënte recycling.
Mobiele oplaadpunten
Een oudere lithium-ionaccu die al tien jaar of langer in gebruik is, is misschien niet geschikt om een voertuig van stroom te voorzien. Maar zo’n accu kan nog steeds over een aanzienlijke capaciteit beschikken. Een accupack van de Volkswagen e-Golf van 2019 kan bijvoorbeeld evenveel energie opslaan als het typische Amerikaanse huishouden in een dag gebruikt. Bovendien kan het voorkomen dat elektrische auto’s moeten worden opgeladen op plaatsen waar er geen opladers of zelfs geen stopcontacten beschikbaar zijn. Die twee problemen hebben dezelfde oplossing. Volkswagen Group is van plan om snellaadstations te produceren. Zo’n snellaadstation is ontworpen om tot 360 kilowattuur energie op te nemen en kan tot vier voertuigen tegelijk opladen, met een maximaal snellaadvermogen van 100 kW. Net als een draagbare lader voor mobiele telefoons kan de lader van de Volkswagen Groep worden gebruikt tot hij uitgeput is of aangesloten is op een stroombron om zichzelf te blijven opladen. En hij is klein genoeg om te worden gebruikt op moeilijk oplaadbare locaties, zoals muziekfestivals en andere evenementen.
Accu’s MEB platform
De lader is ontworpen om dezelfde accu’s te gebruiken als het Volkswagen MEB platform. Deze accu’s hebben aan het einde van hun levensduur dus een tweede carrière als oplaadstation. De eerste van deze draagbare snelladers van de Volkswagen Groep zal naar verwachting volgend jaar in Duitsland worden geïnstalleerd en de Volkswagen Groep verwacht in 2020 met de volledige productie te kunnen beginnen.
Recyclen
Op een gegeven moment hebben accu’s de mogelijkheid om energie vast te houden verloren. Daar speelt een nieuw project in de onderdelenfabriek van de Volkswagen-groep in Salzgitter een rol. Salzgitter zal naar verwachting de thuishaven zijn het eerste centrum voor de recycling van elektrische auto’s met accu’s. Volgend jaar moet het centrum van plan ongeveer 1.200 ton aan EV-accu’s per jaar te kunnen recyclen. Dat komt overeen met de accu’s van ongeveer 3.000 voertuigen.
Met behulp van een speciale shredder kunnen de afzonderlijke onderdelen van de accu’s worden vermalen, kan het vloeibare elektrolyt worden verwijderd en kunnen de onderdelen worden gescheiden in “zwart poeder”. Deze bevat waardevolle grondstoffen kobalt, lithium, mangaan en nikkel. Die vergen weliswaar een verdere fysieke scheiding maar zijn daarna wel klaar zijn voor hergebruik in nieuwe accu’s.
Percentage te recyclen accu’s stijgt naar 97 procent
Volkswagen wil uiteindelijk ongeveer 97 procent van alle grondstoffen in de accupacks recyclen. Vandaag de dag is het ongeveer 53 procent en de fabriek in Salzgitter verwacht dat percentage te kunnen verhogen tot ongeveer 72 procent. Volkswagen verwacht dat de fabriek in Salzgitter de komende jaren zal worden gevolgd door nog meer recyclingfabrieken. Hoewel het nog minstens tien jaar zal duren voordat de recyclingcentra veel te doen hebben heeft recycling nu al een hoge prioriteit bij de Duitse autofabrikant.