De Audi Q5 55 TSFI E quattro is de eerste plug-in Audi van de nieuwe reeks hybride modellen. De aandrijving bestaat uit een verbrandingsmotor en een elektromotor. Het intelligente besturingssysteem maakt het mogelijk om de meeste dagelijkse afstanden elektrisch te overbruggen. Audi heeft alleen nog de Duitse prijs opgegeven. Deze zal 60.450 euro bedragen, in Nederland zal de prijs waarschijnlijk wat hoger komen te liggen.
Aandrijflijn Audi Q5 plug-in
De aandrijflijn maakt gebruik van de 2.0 liter grote TSFI viercilinder motor, dit blok levert een vermogen van 185 kW (252 pk) en een koppel van 370 Nm. De elektromotor is goed voor een vermogen van 105 kW en 350 Nm koppel. Dit is gekoppeld aan een S-tronic automaat met zeven versnellingen. Samen is dit goed voor een systeemvermogen van bijna 370 pk en een totaal koppel van 500 Nm. Dit koppel is vanaf 1250 toeren al beschikbaar.
Dit vermogen zorgt ervoor dat de auto in 5,3 seconden van 0 tot 100 km/u kan accelereren. De topsnelheid bedraagt 239 km/u. Het brandstofverbruik kan zo laag zijn als 2,4 tot 2,1 liter per 100 kilometer. Er kan tot 40 kilometer volledig elektrisch gereden worden. Wanneer de auto volledig elektrisch rijdt is de topsnelheid 135 km/u. Dit is nog genoeg om op de snelweg mee uit de voeten te kunnen.
De Audi maakt gebruik van een lithium-ion accu die zich bevindt onder de vloer van de bagageruimte. De accu bestaat uit 104 prismatische cellen en slaat 14,1 kWh energie op met een spanning van 381 volt.
Quattro vierwielaandrijving
De Q5 maakt gebruik van permanente Quattro vierwielaandrijving. Het is de eerste keer dat deze voor efficiëntie geoptimaliseerde vierwielaandrijving wordt gebruikt in combinatie met een elektromotor. De auto verzamelt door middel van sensoren gegevens over de rijdynamiek en het rijgedrag. Het Quattro systeem past zich automatisch aan de omstandigheden aan.
Uitgebreide veiligheidssystemen
Voor de Audi Q5 is ook gebruik gemaakt van “predictive efficiency assistant (PEA)”. Dit systeem past het gedrag van de auto aan de situatie aan. Het maakt gebruik van de routegegevens uit de navigatiedatabase en houdt rekening met de afstand tot het voertuig voor zich door de camera en het radarsignaal. Afhankelijk van de situatie kiest het systeem bijvoorbeeld voor “freewheeling” met de motor uit, dan is het mogelijk energie terug te winnen door kinetische energie om te zetten in elektrische energie.
Wanneer men gebruik maakt van de adaptieve cruise control ondersteunt de PEA de bestuurder door te remmen en te accelereren met als doel de efficiëntie en het comfort te verbeteren. Als de cruise control niet gebruikt wordt komt in het head-up display informatie te staan over wanneer het gaspedaal losgelaten moet worden om zoveel mogelijk kinetische energie te gebruiken en andere gegevens zoals snelheidslimieten.
De bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi. Hybride, EV-modus en Hold-modus. In de hybride modus wordt het brandstofverbruik zoveel mogelijk beperkt door ondersteuning van de elektromotor. In EV-modus kan je volledig elektrisch rijden. Bij de Hold-modus wordt de accu op peil gehouden.
Met een CEE stekker duurt het twee en een half uur om de accu volledig op te laden. De geïntegreerde lader laadt de accu op met een maximaal vermogen van 7,4 kW. Bij een 220 V stopcontact kan de lege accu in ongeveer 6 uur tijd geladen worden. Onderweg kan de accu geladen worden bij de Audi e-tron oplaaddienst. Dit zijn ongeveer 100.000 oplaadpunten in Europa.