Het is een stap die meer en meer fabrikanten zetten. De oude verbrandingsmotoren lijken hun beste tijd te hebben gehad. Elektrisch rijden is waar de meeste autoproducenten hun geld in willen stoppen. Ook Audi kondigt aan dat het stopt met het onderzoek naar gas en diesel als brandstof en zet vol in op EV’s.
Dieselgate
Audi staat, net als veel gelieerde Duitse merken, nog altijd enigszins in een kwaad daglicht door het dieselgate-schandaal. In dat schandaal kwam aan het licht dat de bedrijven sjoemelden met software. Dieselauto’s werden daardoor schoner voorgesteld dan ze daadwerkelijk waren. Hoewel dit natuurlijk jarenlange negatieve gevolgen heeft gehad, is er wel een positieve ontwikkeling uit voortgevloeid. De bedrijven zetten immers steeds meer in op elketrisch rijden als manier van de toekomst.
Tienmiljard euro
Volgens de laatste berichten gaat Audi nu het investeringsbudget van tienmiljard euro dat bestemd was voor verder onderzoek naar gas en diesel als brandstof inzetten voor elektrisch rijden. Bij de nieuwe koers zou ook een verandering in het management komen kijken. Volgens bronnen van grote Duitse kranten zou het bedrijf vier nieuwe mensen op topfuncties willen hebben. Het doel is vooral om elektrisch rijden zo snel als mogelijk winstgevend te maken voor de fabrikant. Audi wil zo’n acht procent winstmarge op de elektrische auto’s gaan hebben in de nabije toekomst. Tegelijkertijd moeten de brandstofauto’s volledig verdwijnen.
Fabriek in Brussel
Een groot deel van de investering zal bestemd zijn voor de Audi-fabriek in Brussel. Daar moet vooralsnog het hart van de elektrische divisie van Audi komen te liggen. De eerste auto die hieruit voortkomt is de e-Tron Quattro. Dat de SUV hier geboud ging worden was al langer bekend. Dat er daarna snel meer zal volgen lijkt door de nieuwe stappen ook met enige zekerheid te zeggen. Een tweede en derde model zouden in 2019 en 2020 op stapel staan voor de fabriek.