Waar in vele landen de autoindustrie opbloeit door de ontwikkeling van elektrische auto’s en autonoom rijden, daar zakt de branche in Australië volledig in. Wanneer de fabrieken van Holden en Toyota in oktober dicht gaan, is er geen industrie meer over. Red Automotive heeft een plan om daar verandering in te brengen.
Ontwikkeling en investering
De startup begon in 2015. Destijds had CEO Paul van de Loo een plan voor de ontwikkeling van een elektrisch voertuig. Sindsdien is veel werk verzet. Om het plan echter volledig tot ontwikkeling te laten komen is meer geld voor investeringen nodig. Zo komt het bedrijf nog zo’n driemiljoen euro te kort om een prototype te kunnen afronden. Daarnaast zijn andere investeringen nodig om de auto in productie te krijgen.
Overheidssteun
Juist omdat de autoindustrie zo sterk onder druk staat in Australië hoopt Red Automotive nu dat de Australische overheid in het project wil stappen. De ontwikkeling van de technologie kan ertoe leiden dat Red internationaal kan gaan meespelen in de autobranche. Het is immers voornamelijk van plan zich te richten op de aandrijftechniek en niet zo zeer op de auto zelf. Volgens berichten zou zelfs al een bedrijf gevonden zijn dat een donorauto zou willen afstaan mits het merk geheim gehouden wordt. De technologie zou dan verkocht kunnen worden aan andere bedrijven over de gehele wereld.
Hoger segment
Red Automotive Technologies heeft zich vanaf het begin op auto’s in een hoger segment gericht. Zo wil het bijvoorbeeld graag SUV’s van de techniek voorzien. De krachtpatsersauto’s zijn weer aan populariteit aan het winnen nu zij elektrisch aangedreven kunnen worden en de druk op het milieu van de voertuigen een stuk minder wordt. Een auto met de techniek van Red erin zou zelfs off-road moeten kunnen presteren. Mocht de overheid niet willen instappen dan zoekt het bedrijf private investeerders om de plannen alsnog te kunnen uitvoeren.