Voor het opladen van een elektrische auto is een bepaalde laadtijd nodig. Deze tijd is onder andere afhankelijk van de methode die gebruikt wordt. Daardoor kan de laadtijd sterk variëren. Wie gebruikelijke methodes voor opladen kiest, kan tot wel een halve dag nodig hebben. Er zijn echter ook zogenaamde snellaadmethodes, daarbij kan een auto soms wel binnen dertig minuten al …
Begrippen
-
Het opladen van een elektrische auto gebeurt door middel van het aansluiten van de auto op een laadpunt. Dit moet gebeuren met behulp van een laadkabel. Aan deze laadkabel zit een laadstekker. Doordat er verschillende methodes zijn om een auto op te laden, zijn er ook verschillende laadstekkers in omloop. Het is belangrijk om goed te weten van welk systeem …
-
Om te kunnen rijden met een elektrische auto is een batterij nodig. De laadstatus van deze batterij geeft aan in hoeverre de batterij op dat moment is opgeladen tijdens het oplaadproces. Wanneer de batterij leeg is kan deze opnieuw worden gevuld met elektrische energie door deze aan een laadpunt te koppelen. De laadstatus wordt in het Engels ook wel SOC …
-
Een laadpas is nodig om te kunnen opladen bij publieke oplaadpunten. Dit zijn bijvoorbeeld de laadpalen die op openbare parkeerplaatsen in steden te vinden zijn. Met de pas kan de paal ontgrendeld worden zodat er gebruikgemaakt kan worden van de mogelijkheid om op te leden. Met behulp van de laadpas kan herkend worden of er een abonnement is afgesloten. Omdat …
-
Om een elektrische auto te kunnen opladen is een plek nodig waar energie vandaan gehaald kan worden. Dit kan een laadpunt/laadpaal zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden op dit vlak. Het kan gaan om en laadpaal die thuis staat. Dit wordt ook wel een private paal genoemd. Daarnaast is er de publieke paal. Deze staat op openbare plekken. Ook is er …
-
Om de batterij van een elektrische auto op te kunnen laden is een laadkabel nodig. Daarmee kan een auto worden aangesloten op een oplaadpunt. De kabel is de verbinding tussen de laadpaal en de auto. Er zijn verschillende manieren om een auto op te laden. Een laadkabel is het echter vrijwel altijd onderdeel van. De kabel wordt soms bij de …
-
De laadinfrastructuur slaat eigenlijk op alles wat te maken heeft met de voorzieningen om een elektrische auto op te laden. Dan gaat het dus bijvoorbeeld om laadpalen, aansluitingen op het energienet en alle andere voorzieningen. Een goede laadinfrastructuur is van belang om het rijden in een elektrische auto goed mogelijk te maken. Wanneer de infrastructuur op orde is, dan kan …
Een laadpoort is de plek waar de elektrische auto aangesloten kan worden op een laadpunt. Hier moet de kabel door middel van een stekker worden aangesloten op bijvoorbeeld een laadpaal. De laadpoort kan per auto verschillen. Dit heeft onder andere te maken met de methode van opladen die gebruikt wordt. Er zijn vaak mogelijkheden voor verschillende soorten laadpoorten bij openbare …
Het opladen van een elektrische auto kan via verschillende manieren worden gedaan. Deze laadmethodes hebben betrekking op enkele afwijkingen in de manier waarop geladen wordt. De laadmethodes staan bekend als mode 1, mode 2, mode 3 en mode 4. De eerste drie werken met wisselstroom, terwijl mode 4 met gelijkstroom werkt. Dit betekent dus ook dat de laadmethodes mode 1 …
Een laadabonnement voor een elektrische auto is een methode om gemakkelijk op allerlei plekken de auto te kunnen opladen. Een abonnement wordt over het algemeen aangeboden door een beheerder van laadfaciliteiten. Vaak wordt een pas uitgegeven, de laadpas. met behulp van deze pas is het mogelijk om gebruik te maken van de faciliteiten. Daarnaast worden er vaak allerlei extra mogelijkheden …