Om een elektrische auto te kunnen opladen moet er stroom uit een energienet worden betrokken. Dit kan bijvoorbeeld met Direct Current (DC) / gelijkstroom. Dit is stroom waarbij de stroomrichting gelijkmatig verloopt. Deze manier van opladen, met Direct Current (DC) / gelijkstroom, wordt gebruikt bij het opladen met de methode Mode 4. Het tegenovergestelde van Direct Current is Alternating Current. …
Begrippen
-
De combo-stekker is de standaard voor elektrische auto’s in Europa. Dit is de stekker waarmee zowel met wisselstroom als met gelijkstroom de accu van een EV kan worden opgeladen. Daarbij is gedacht aan de manier waarop auto’s met andere vormen van stekkers, zoals de Mennekes-stekker en de CHAdeMO-stekker toch gebruik kunnen maken van deze methode. Door de combo-stekker is het …
-
Koolstofmonoxide (CO2) is de anorganische verbinding tussen zuurstof en koolstof. Het komt van nature in de atmosfeer voor, maar de concentratie neemt toe. Eén van de processen waarbij dit ontstaat is de verbranding die in de verbrandingsmotor van een auto plaatsvindt. Koolmonoxide (CO2) is schadelijk voor het milieu. Het houdt verband met de opwarming van de aarde. In de motoren …
-
De CHAdeMO-stekker is nodig om een elektrische auto op te laden. Deze stekker wordt gebruikt voor toepassingen van snelladen. De elektrische auto moet hier wel zelf geschikt voor zijn. Deze manier van opladen gaat namelijk een flink stuk vlugger dan wanneer op de gebruikelijke manier wordt opgeladen. Dit kan alleen wanneer de auto beschikt over een aansluiting voor de CHAdeMO-stekker. …
-
Een brandstofcel in de context van een elektrische auto is te vinden in een brandstofcelauto. Dit is een auto waarin de elektriciteit wordt opgewekt door een brandstofcel. De cel produceert de energie die in de accu wordt opgeslagen. Dit is anders dan de energie die onttrokken wordt aan het energienet. Er zijn verschillende vormen van de brandstofcel. De meest bekende …
-
Wie in een auto van de zaak rijdt kan een bijtelling verwachten. Bijtelling is een bedrag dat je bij je inkomsten op moet tellen en waarover je belasting moet betalen. Dit is een heffing van de belastingdienst. De bijtelling kan per soort auto verschillen en wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld door de regering. Op dit moment is het bijtellingspercentage voor …
-
Belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (BPM) moet worden betaald wanneer een nieuwe auto of motor wordt aangeschaft of geïmporteerd. Deze belasting (BPM) wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van een auto. Deze regeling is in 2013 ingegaan. Voor elektrische auto’s is dus geen BPM verschuldigd. De Nederlandse overheid stelt EV’s vrij om op die manier de overstap naar …
Een CCS-stekker is een stekker voor het oplaadsysteem met de afkorting van Combined Charging System. Dit is het oplaadsysteem waarbij zowel wisselstroom als gelijkstroom gebruikt kan worden. Een flink aantal fabrikanten maakt gebruik van deze methode. Het is eigenlijk een stekker die gebaseerd is op twee verschillende methoden. Daardoor is het zeer universeel in te zetten. Het systeem ondersteunt op …
Elektrische auto’s beschikken over een boordcomputer. Hierop is informatie met betrekking tot de auto af te lezen. Dit informatie met betrekking tot allerlei processen in en om de auto. Vaak gaat het dan om brandstofverbruik, actieradius, reeds afgelegde afstand en zaken zoals de buitentemperatuur. Het is afhankelijk van het type auto hoe uitgebreid de informatie is die op de boordcomputer …
Een batterijmanagementsysteem (BMS) is een systeem dat alles rondom de batterij van een elektrische auto beheert. Het gaat dan bijvoorbeeld om de zorg dat de batterij blijft draaien binnen de vastgestelde veilige marges. Ook is het batterijmanagementsysteem (BMS) de plek waar allerlei data met betrekking tot de batterij wordt vergaard. Aan de hand daarvan kan het systeem bijsturen waar dit …