Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) norm is een norm die in het leven is geroepen als opvolger van de New European Driving Cycle (NEDC) norm. De WLTP moet een beter, representatiever en betrouwbaarder beeld te geven van de actieradius en CO2-uitstoot van een elektrische auto, maar wordt nog steeds uitgevoerd in een laboratoriumomgeving. Deze testprocedure is sinds 1 september 2017 verplicht. Vanaf 1 september 2018 mogen nieuw gefabriceerde auto’s alleen nog getest worden volgens de Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure. Auto’s die zijn geproduceerd toen nog volgens de New European Driving Cycle moest worden getest, mogen volgens de zogenaamde restantvoorraadregeling, nog tot 1 september 2019 worden verkocht.
Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure
Tijdens een testrit van 30 minuten wordt een afstand van 23 kilometer afgelegd. De testrit bestaat uit 4 fases waarin verschillende snelheden worden gereden en wordt de werkelijkheid beter weerspiegelt. Bovendien houdt men tijdens het testen ook rekening met de belading van een auto. Deze verschilt bijvoorbeeld voor stadsauto’s en bestelwagens. Ook spelen diverse testomstandigheden een rol, zoals de omgevingstemperatuur, bandenspanning en situationele aerodynamica (ingeklapte buitenspiegels en afgeplakte naden, etc.)
NEDC 2.0 en BPM
De Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen (BPM) wordt op basis van CO2-uitstoot bepaald. Vooralsnog maakt men gebruik van de NEDC CO2-waarde. De bedoeling is dat dit op termijn op basis van de WLTP-waarde gaat gebeuren. Iedere WLTP auto heeft een teruggerekende NEDC-waarde, de zogenaamde NEDC 2.0 CO2-waarde. Deze waarde is bepalend voor de BPM. Imiddels is duidelijk geworden dat de NEDC 2.0 CO2-waarde onbedoeld gemiddeld tóch hoger is dan de NEDC 1.0 CO2-waarde. Hierdoor neemt de BPM toe.