BMW M GmbH, de aparte motorsportdivisie van het Duitse merk, stelde een geheel nieuw autoconcept voor: het Concept XM. Hiermee wil men een voorproefje geven van de BMW XM. Met deze BMW M wil men de 50e verjaardag van de motorsportdivisie vieren. Dit wordt het krachtigste in serie gebouwde M-model ooit.
Deze BMW XM zal uitsluitend verkrijgbaar zijn als M-uitvoering. Bovendien zal hij uitsluitend als plug-in hybride worden gebouwd. Dankzij die deels elektrische aandrijflijn biedt de XM een bijna geruisloze rijervaring. Uiteraard zonder de dat er tekort wordt gedaan aan de typische ‘M high-performance kenmerken’.
Wat ook interessant is: de Concept XM toont ook voor het eerst de nieuwe designtaal van het front van BMW’s toekomstige luxemodellen. De MX is een ‘vooruitstrevende en onafhankelijke interpretatie van het design van de BMW X modellen. Ook heeft BMW het over een ‘compleet nieuwe vorm van luxe en gevoel van ruimte in het interieur van de auto’.
Niet zo duurzaam als je zou willen
Qua duurzaamheid kun je helaas wel enige vraagtekens bij dit snelheidsmonster zetten. De 5,11 m lange, 2,20 m brede en 1,73 m hoge SUV is niet alleen groot maar heeft ook een enorme motor. En dan hebben we het over een V8-verbrandingsmotor. Niet helemaal passend bij wat we tegenwoordig duurzaam noemen. Gelukkig combineert BMW M GmbH hem met een ‘high-performance’ elektromotor. Samen produceren deze twee motoren een piekvermogen van 550 kW/750 pk en een maximumkoppel van 1000 Nm te produceren. Volgens Franciscus van Meel, directeur van M GmbH, heeft men met de XM niet alleen sportiviteit voor ogen, maar prestaties in alle opzichten. Volgens van Meel wil men met de XM het segment van de high-performance auto’s ‘op een geheel nieuwe manier’ interpreteren en ‘breken met conventies en grenzen verleggen’.
Elektrisch bereik: 80 kilometer
Jammer dat BMW M GmbH dat niet met een wat kleiner model kon realiseren. Volgens de wet van de natuur heb je voor een auto van dit formaat relatief veel vermogen en dus ook relatief veel energie nodig. Iets wat regelrecht indruist tegen bijvoorbeeld het principe van de fraaie én duurzame BMW i Vision Circular. Er is volgens de ontwikkelaars met deze aandrijflijn een zuiver elektrische actieradius mogelijk van maximaal 80 kilometer. Dat is gelukkig veel meer dan we bij sommige plug-in hybride sportwagens zien. Daardoor klinkt het natuurlijk ook best wel duurzaam maar het kan niet anders of de auto heeft daar veel en veel meer energie voor nodig dan een sportieve middenklasser. Bovendien zit er niet voor niets een dikke V8-motor in. Die zal de bestuurder heus wel willen gebruiken, met de uitstoot van dien.
Interieur is ‘typisch BMW’
De Duitse autofabrikant heeft een goede reputatie verworven door het op de bestuurder gerichte design van het interieur. Dat is bij het interieur van de Concept XM ook het geval. Uiteraard is dit dan wel een M-typische interpretatie van dit design. De Concept XM heeft bruin leder in vintage-look, koper en carbon. Hiermee wil men de kloof tussen ‘luxe’ en ‘autosport’ overbruggen. Dat geldt ook voor de afwerking van veel oppervlakken van het interieur. Daar heeft men in veel gevallen gekozen voor carbon met ingeweven koperdraden. Uiteraard ontbreekt ook het “BMW Curved Display” niet. Achterin heeft de Concept XM een ’extravagante en luxueuze loungesfeer’ met speciale materialen en ‘expressieve oppervlakken en details’.
BMW iDrive
Verder heeft de Concept XM de nieuwste generatie van BMW iDrive. M GmbH heeft voor de BMW Concept XM zijn eigen, specifieke versie ontwikkeld waarmee dit het besturingssysteem optimaal past bij het high-performance karakter van de Concept XM. Het specifieke design van BMW iDrive in de Concept XM biedt ook een voorproefje van de gebruikersinterface die men in de toekomst bij alle BMW M-modellen zal gebruiken.