Als ondernemer in de autobranche, of je nu een schadebedrijf of autoverkoopbedrijf runt, is het van vitaal belang dat je niet alleen naar nieuwe klanten zoekt, maar ook dat je je bestaande klantenkring aan je blijft binden. Je huidige klanten zijn al bekend met jouw concept, product of service. Hier ligt de ultieme kans om deze voorgoed aan je te binden en zo continuïteit te garanderen. Dat is niet alleen fijn voor de stabiliteit van jouw onderneming, maar het geeft je ook de kans om het bedrijf verder uit te bouwen. Een langdurige klantrelatie opbouwen is geen gemakkelijke opgave.
Breng je huidige klanten in kaart
Allereerst is het een absolute vereiste om je huidige klantenkring in kaart te brengen. Weet je wie je klanten zijn, waar ze wonen, hoe oud ze zijn, welke andere karaktereigenschappen ze hebben? Allemaal belangrijke vragen om te begrijpen hoe jouw klanten er uit zien. Als je dit goed in beeld hebt, dan kun je beginnen met het opbouwen van een persoonlijke relatie. Onthoud het woord ‘persoonlijk’. Dat is waar het bij een klantenrelatie om draait. Mensen verwachten een persoonlijke behandeling te krijgen, en gepersonaliseerde service en diensten te ontvangen.
De leukste loyaliteitsacties
Als je jouw klanten in kaart hebt gebracht, dan is het nu tijd om de klanten te binden aan jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan korting op de volgende autoservicebeurt of aan een spaarprogramma. Door slim gebruik te maken van automotive marketing kun je klanten aan je binden. Met behulp van loyaliteitsacties zorg je er voor dat een klant minder snel overstapt naar een concurrent. In een wereld waar online heel gemakkelijk vergeleken kan worden welke aanbieder het goedkoopst is, is het overstappen gemakkelijker dan ooit. Daarom is het belangrijk om je niet alleen op prijs te onderscheiden, maar juist op service en via dit kanaal de klant blijvend te betrekken bij jouw onderneming.
Laat je inspireren
Als je druk bezig bent met het runnen van je onderneming, dan kan het lastig zijn om succesvolle loyaliteitsprogramma’s op te zetten. Begin daarom met kleine stapjes en doe je inspiratie op bij diverse grote gevestigde ondernemingen zoals Volkswagen en Jumbo Groep of juist bij nieuwe innovatieve spelers zoals Swapfiets. Vervolgens kun je hun best practices op jouw onderneming en dienst toepassen en ze uitproberen. Vergeet niet om de acties zoveel als mogelijk eigen te maken: maak ze zo persoonlijk mogelijk!