Om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken is het geven van belastingvoordeel een belangrijk wapen van de overheid. Door het kopen en rijden in een elektrische auto goedkoper te maken, moeten meer rijders geïnteresseerd raken in de overstap. Er bestaat nog wel eens wat verwarring over de fiscale voordelen die worden geboden wanneer het gaat over rijden in een EV. De zaken die gelden zijn dus belangrijk om eens goed op een rij te zetten. Op die manier wordt het gemakkelijker om een eigen afweging te maken of het rijden in een elektrische auto een goede optie is.
De BPM voor elektrische auto’s
Het belangrijkste belastingvoordeel dat geldt is waarschijnlijk wel het feit dat er geen BPM betaald hoeft te worden. Dit geldt niet alleen voor volledig elektrische voertuigen. Ook voor plug-in hybride auto’s is deze regel van kracht. Op die manier is het dus mogelijk om de auto goedkoper aan te schaffen. Wel is het belangrijk om te weten dat er wat verschil in de vrijstelling zit. Bij plug-in hybride auto’s zijn de kosten evenredig aan de mate van uitstoot die de auto geeft. Een minder schone hybride betaalt dus iets meer dan een hele schone hybride.
De regels voor BPM
Om hier meer duidelijkheid over te hebben, is het goed om de regels te bekijken. Als het gaat over elektrisch rijden en belastingvoordeel, dan is het goed om te weten dat deze regels voorlopig tot 2020 gelden. Wel is het belangrijk om te weten dat de schijven waarover de BPM verdeeld wordt, voor plug-in hybride auto’s een flink stuk ruimer zijn, het zijn er drie in plaats van de vijf die voor conventionele auto’s gelden. Bovendien zijn de prijzen die hieraan gekoppeld zijn ook hoger. Een volledig elektrisch auto is dus sterk in het voordeel ten opzichte van alle andere soorten modellen.
Motorrijtuigenbelasting voor EV’s
Als het gaat om de motorrijtuigenbelasting, of MRB, dan gelden een aantal verschillende regels. De belangrijkste is natuurlijk die voor volledig elektrische auto’s. Deze zijn namelijk volledig vrijgesteld van het betalen van deze vorm van belasting. Dat betekent dus dat je geen wegenbelasting betaalt. Ook hier geldt dat dit voorlopig tot en met 2020 het geval zal zijn. Daarna zullen de zaken weer opnieuw bekeken worden. Dat betekent niet dat er dan geen vrijstelling meer zal bestaan. Let wel op het onderscheid tussen de verschillende soorten auto’s.
MRB voor plug-in hybride
In het geval van een plug-in hybride auto is elektrisch rijden en belastingvoordeel eigenlijk altijd een apart verhaal. Ook in het geval van de motorrijtuigenbelasting geldt dat voor deze modellen niet een volledig uitblijven van deze belasting bestaat, maar dat er korting gegeven wordt. De belasting voor hybride auto’s is 50 procent gehalveerd ten opzichte van brandstofauto’s. Bedenk daarbij ook dat in de toekomst een aparte rekensom voor elk soort auto gemaakt gaat worden, waardoor de korting naar verhouding zal oplopen. Dit is wel een belangrijk voordeel van dit type auto’s voor de nabije toekomst.
In het geval van leasen
Het kan natuurlijk ook steeds vaker zo zijn dat een elektrische auto geleaset wordt. In dat geval is het van belang om te weten hoe het met elektrisch rijden en belastingvoordeel op zakelijk gebied zit. De bijtelling is dan natuurlijk het eerste waar naar gekeken moet worden. In dat geval bieden alleen volledig elektrische auto’s een voordeel. De bijtelling is dan 4 procent. Voor plug-in hybride auto’s geldt net als voor brandstofauto’s dat 22 procent aan bijtelling in rekening wordt gebracht. Op zakelijk gebied is de elektrische auto daardoor wel sterk in het voordeel.
Veel voordeel
Wie alles bij elkaar optelt komt toch al snel tot een flinke som aan voordelen. Dit is dus zeer interessant om mee te wegen wanneer een auto moet worden aangeschaft of geleaset. Aan de hand van de voordelen is al snel te berekenen hoe groot de verschillen in prijs nu eigenlijk echt zijn. Door de rekensom met betrekking tot elektrisch rijden en belastingvoordeel te maken, is het goed mogelijk om snel een duidelijk beeld te krijgen van wat er daadwerkelijk mogelijk is op dit gebied voor iedereen.