Een veelbesproken topic op het gebied van elektrisch rijden is de onderhoudskosten. Soms wordt er geschreven dat het onderhouden van elektrische auto’s minder kostbaar is dan het onderhouden van een brandstofauto. Dat zou dan vooral te maken hebben met het feit dat er in een elektrische auto minder (bewegende) onderdelen te vinden zijn. Toch lees je soms ook het tegenovergestelde: de onderhoudsbeurt van een elektrische auto zou duurder dan zijn dan een onderhoudsbeurt van een brandstofauto. De vraag van dit artikel is dus niet eenduidig te beantwoorden. We zetten een aantal relevante stellingen op een rij om uit te leggen waarom dat het geval is.
Een elektrische auto bevat minder (bewegende) onderdelen dan een brandstofauto
Het antwoord op deze stelling is juist. Een elektrische auto zit anders in elkaar dan een brandstofauto, waardoor er minder (bewegende) onderdelen, maar ook filters en vloeistoffen, in de auto aanwezig zijn. Natuurlijk zijn er onderdelen die in beide soorten auto’s terug te vinden zijn, zoals de banden, verschillende rem-onderdelen en wiellagers. In sommige gevallen is eenzelfde onderdeel voor beide soorten auto’s te gebruiken, zoals deze wiellagerset van Maxgear voor de Nissan Leaf, die ook geschikt is voor de niet-elektrische Nissan Juke, Qashqua en X-trail, maar dat is lang niet altijd het geval. Meestal is een vergelijkbaar onderdeel duurder voor de elektrische auto. Daarnaast zijn er veel onderdelen die je niet in elektrische auto’s vindt, zoals verschillende motoronderdelen, waaronder allerlei filters, vloeistoffen en bougies, en slijtagedelen zoals de koppeling en de uitlaat.
Minder onderdelen, dus minder vaak onderhoud nodig
Deze stelling is over het algemeen juist. Omdat er minder slijtage plaatsvindt, is het over het algemeen relatief minder vaak noodzakelijk om een elektrische auto te servicen.
Minder onderdelen en minder frequent onderhoud, dus minder onderhoudskosten
Het antwoord op deze stelling is niet eenduidig. Ondanks dat het logisch klinkt, zijn er verschillende situaties waarin de bovenstaande situatie niet waar is. Allereerst zijn de onderdelen van elektrische auto’s, vooral vanwege schaarste, over het algemeen (een stuk) duurder. Bovendien zijn er ook onderdelen die wel in een elektrische auto voorkomen, maar niet in een brandstofauto. De belangrijkste onderdelen, de elektromotor(en) en het accupakket, zijn relatief gezien erg kostbaar. Gaat een van deze onderdelen van je elektrische auto kapot? Dan kun je rekenen op een flinke kostenpost.
Een elektrische auto onderhouden is goedkoper dan een brandstofauto onderhouden
Zoals uit de hierboven gegeven antwoorden blijkt, is er geen eenduidig antwoord op deze vraag van dit artikel te geven. Hoewel er over het algemeen minder onderhoud plaats hoeft te vinden, staan de kosten van onderdelen voor elektrische auto’s niet altijd in verhouding tot (vergelijkbare) onderdelen voor brandstofauto’s. Onderaan de streep kan het onderhouden van een elektrische auto je dus meer geld kosten dan het onderhouden van een vergelijkbare brandstofauto. De verwachting is wel dat dit probleem zich in de loop der jaren vanzelf oplost. Op dit moment zijn er relatief weinig elektrische auto’s, waardoor zowel de vraag als het aanbod van onderdelen kleiner is. Tegelijkertijd is de markt voor tweedehands elektrische auto onderdelen nog lang niet zo groot als de markt voor tweedehands brandstof auto onderdelen.
En vergeet vooral niet dat ook “geluk” een grote rol speelt. Terwijl de een nooit problemen heeft met zijn auto, staat de ander meerdere keren langs de kant van de weg met een vergelijkbare auto!