De kans is groot dat je je nog nooit hebt afgevraagd hoe de elektromotor van jouw elektrische auto werkt. Toch gaan we dat proberen uit te leggen, zodat je meer gevoel krijgt bij de manier waarop jouw elektrische auto rijdt.
Hoe werkt een elektromotor?
We treden niet in detail, maar proberen op een eenvoudige manier de werking van een elektromotor uit te leggen:
- Batterij: Een elektrische auto heeft een (grote) batterij aan boord. In deze batterij kan elektriciteit worden opgeslagen. De elektriciteit die is opgeslagen wordt aan de elektromotor geleverd.
- Elektromagnetisme: In een elektromotor bevinden zich een stator en een rotor . Zodra er elektriciteit door de spoelen in de stator wordt gestuurd, ontstaat er in de stator een magnetisch veld. Dit magnetische veld oefent een aantrekkingskracht uit op de spoelen in de rotor vanwege de principes van elektromagnetisme. Dit principe is vergelijkbaar met hoe magneten elkaar aantrekken. De rotor wil zich uitlijnen met het magnetische veld dat door de stator wordt gecreëerd. Daardoor begint de rotor te draaien om zijn as. Dit is waar de beweging start. De rotor draait in de richting waarin het magnetische veld van de stator hem probeert te trekken.
- Aandrijving van de wielen: De draaiende as van de elektromotor is verbonden met de wielen van de auto. Als de as draait, brengt hij via een mechanisme de kracht over op de wielen. Dit zorgt ervoor dat de auto voor- of achteruit beweegt.
- Regelen: Jij als bestuurder regelt de snelheid en het vermogen van de elektromotor. Je kunt “gas” geven, remmen en de snelheid te regelen.
Meer informatie over de elektromotor vind je op autovisie.nl.
De voordelen van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor
Een elektromotor heeft meerdere voordelen ten opzichte van een conventionele verbrandingsmotor, zoals die in een benzine- of dieselauto. Wij zetten een aantal voordelen op een rij:
- Hoge efficiëntie: Elektromotoren zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Ze zetten een veel groter deel van de elektrische energie om in beweging, waardoor er minder energie verloren gaat als warmte. Concreet betekent dat, dat elektrische auto’s meer kilometers kunnen afleggen met eenzelfde hoeveelheid energie.
- Direct koppel: Elektromotoren leveren hun volledige koppel meteen vanuit stilstand, waardoor ze snel kunnen accelereren zonder dat de motor hoeft op te warmen. Dit in tegenstelling tot verbrandingsmotoren, die tijd nodig hebben om toerental op te bouwen.
- Weinig bewegende delen: Elektromotoren hebben minder bewegende delen dan verbrandingsmotoren. Dit betekent minder slijtage en minder frequent noodzakelijk onderhoud. Olie hoeft niet ververst te worden en bepaalde onderdelen, zoals bijvoorbeeld bougies, zijn niet aanwezig en hoeven dus ook niet vervangen te worden.
- Compact: Elektromotoren zijn over het algemeen compacter dan verbrandingsmotoren met een vergelijkbaar vermogen. Dat biedt onderwerpers meer flexibiliteit bij het positioneren van de motor en het maximaliseren van de interieurruimte.
- Stilte: Elektromotoren zijn veel stiller dan verbrandingsmotoren, wat zorgt voor een rustige en comfortabele rijervaring zonder het geluid van een ronkende motor.
- Regeneratief remmen: Elektrische auto’s kunnen gebruikmaken van regeneratief remmen, waarbij de elektromotor energie terugwint tijdens het vertragen. Regeneratief remmen vermindert bovendien slijtage van de remmen.
- Minder warmteafgifte: Elektromotoren produceren minder warmte dan verbrandingsmotoren, waardoor het koelsysteem eenvoudiger is en het risico op oververhitting kleiner.
De nadelen van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor
Zijn er dan alleen maar voordelen? Nee, dat helaas niet. Daarom zetten we ook een aantal nadelen op een rij.
- Beperkte actieradius: Elektrische auto’s hebben over het algemeen (nog steeds) een beperktere actieradius dan benzine- en dieselauto’s. Gelukkig wordt de actieradius steeds beter.
- Oplaadtijd: Het opladen van een elektrische auto duurt langer dan het voltanken van een benzine- of dieselauto. Snelladers maken de laadtijd gelukkig flink korter.
- Infrastructuur: Hoewel de laadinfrastructuur snel groeit, is de infrastructuur nog steeds niet altijd even goed. Zeker in het buitenland is plannen soms noodzakelijk.
- Hogere prijzen van elektrische auto’s: Elektrische auto’s hebben over het algemeen een hogere aanschafprijs dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Hoewel de prijzen dalen, is het nog steeds een flinke drempel voor veel mensen.
- Gewicht van batterijen: De batterijen die elektrische auto’s van stroom voorzien, zijn zwaar. Dat verhoogt de totale massa van de auto, wat weer invloed heeft op de wendbaarheid en het energieverbruik van de auto, maar ook op de hoogte van de wegenbelasting vanaf 2025.
- Beperkt aanbod: Hoewel het aanbod van elektrische voertuigen groeit, is het “betaalbare” aanod – zeker op de tweedehands markt – nog steeds beperkt.