Help, ik heb schade! Naar schatting komen er meer dan een miljoen autoschades per jaar voor: kleine schades, zoals parkeerschade en ruitschade, maar ook grote schades, zoals blikschade na een aanrijding. De een zal een kleine schade niet zo erg vinden, terwijl de ander enorm zal balen van een kras op zijn nieuwe, net aangeschafte bolide. Lease jij een (elektrische) auto? Dan zijn de kosten van het repareren van schade, met uitzondering van het eigen risico, meestal inbegrepen in het tarief dat je maandelijks betaalt. Is de auto van jou zelf en ben je niet (all-risk) verzekerd voor de schade die je hebt opgelopen? Dan zal je de kosten zelf moeten dragen. Helaas gaat het repareren van een schade meestal gepaard met een behoorlijke, onvoorziene, kostenpost. Daarom leggen we je in dit artikel uit hoe je de kosten van reparatie kunt drukken.
Sterretje in je voorruit
De meeste autobezitters hebben er wel eens mee te maken gehad: een opvliegend steentje tegen hun voorruit. Je ziet niet voor niet de ene na de andere reclame op TV over dit fenomeen. Een sterretje in de vooruit is namelijk een van de meest voorkomende autoschades. Gelukkig is het tegenwoordig ook een van de makkelijkste schades om op te lossen. Tenminste, als het sterretje kleiner is dan een twee euro muntstuk. Zorg ervoor dat je er op tijd bij bent, want een sterretje kan al snel veranderen in een scheur. Het repareren van een scheur, betekent het vervangen van de hele voorruit en dat kost veel meer geld.
Spotrepair
Spotrepair is een reparatietechniek die in de laatste jaren steeds populairder is geworden. Steeds meer bedrijven passen deze techniek toe. Het houdt in dat een kleine schade, meestal een kras of deuk(je) (de zogenaamde spot), plaatselijk hersteld wordt. Een schadehersteller schuurt de schade weer mooi vlak en plamuurt of polijst de getroffen plek waar nodig. Daarna wordt de kleur van de lak met geavanceerde meetapparatuur bepaald om kleurverschil met de al bestaande lak te voorkomen. De ruimte rondom de schade wordt afgeplakt en tenslotte wordt de nieuwe lak plaatselijk aangebracht. Spotrepair is niet alleen relatief goedkoop, maar het is vaak ook binnen ongeveer twee uur uitgevoerd.
Nieuwe (tweedehands) auto onderdelen i.p.v. herstellen
Mensen die schade hebben gereden, brengen hun auto meestal naar de garage voor een reparatie. Ze verwachten dat het kapotte onderdeel zal worden gerepareerd. Echter, in sommige gevallen is het repareren van een schade (veel) duurder dan het kopen van nieuwe auto onderdelen. Zeker als je het kapotte onderdeel tweedehands kunt kopen. Heb jij bijvoorbeeld je bumper kapot gereden? Dan is het waarschijnlijk dat repareren helemaal niet meer rendabel is. Door op zoek te gaan naar een vergelijkbaar onderdeel, bij voorkeur al in dezelfde kleur, kun je de schade betaalbaar repareren. Zeker schades die zich beperken tot één onderdeel kunnen op die manier eenvoudig gemaakt worden. Ben jij een beetje handig? Misschien kun je het onderdeel dan zelfs zelf vervangen.
Let op: helaas is de markt voor tweedehands auto onderdelen voor elektrische auto onderdelen nog niet zo groot. In de komende jaren zal deze markt groeien, waardoor het steeds makkelijker en goedkoper wordt om een tweedehands onderdeel voor jouw elektrische auto aan te schaffen.
Schadeherstellers vergelijken
Steeds meer partijen maken het makkelijk om schadebedrijven te vergelijken. Het principe werkt erg eenvoudig: je vult het kenteken van je elektrische auto in en maakt een aantal foto’s van de schade. Aangesloten bedrijven kunnen daarna reageren op de schade die jij hebt ingestuurd. Je bepaalt zelf of én met wie je in zee gaat. Op die manier wordt het voor jou eenvoudiger en transparanter om een schade te laten repareren. Door meerdere bedrijven met elkaar te vergelijken, weet je zeker dat je niet veel te veel geld betaalt.