Iedere auto heeft een accu, maar de prijs van de accu die gebruikt wordt in een elektrische auto ligt vele malen hoger dan die van een accu die gebruikt wordt in een conventionele brandstofauto. Waarom is dat eigenlijk zo? Het verschil zit hem niet alleen in de grootte van de accu, maar ook in de materialen en technologieën die worden gebruikt om de accu’s te maken. Wij leggen uit waarom de accu’s in elektrische auto’s zo veel duurder zijn dan die in brandstofauto’s?
Waarvoor dient een accu in een auto?
In een conventionele brandstofauto zorgt de accu ervoor dat de motor kan starten. Daarna neemt de dynamo de stroomvoorziening over en laadt de accu weer op. Het type accu in de brandstofauto is een loodzuuraccu. Deze is relatief klein en goedkoop, omdat deze alleen stroom levert voor korte momenten, zoals het starten van de auto en het laten werken van lampen en radio.
In een elektrische auto dient de accu als voeding voor de elektromotor(en). Daarom is de accu in elektrische auto veel groter en geavanceerder dan de accu in een brandstofauto.
Verschil in capaciteit
Een loodzuuraccu in een brandstofauto heeft een capaciteit van ongeveer 0,5 tot 0,8 kWh (bijvoorbeeld een accu van 60 Ah × 12 V = 720 Wh), wat voldoende is voor de beperkte taak van het starten van de motor. Ter vergelijking: een accu in eeen elektrische auto heeft een capaciteit van 40 tot 100 kWh of soms zelfs meer.
Dit verschil in opslagcapaciteit is nodig om elektrische auto’s over lange afstanden te kunnen laten rijden. Meer capaciteit betekent echter wel dat er meer en andere materialen en technologie nodig zijn, wat de kosten weer flink verhoogt.
Wat zit er in de accu’s?
De accu’s zijn anders opgebouwd:
- Accu’s in gewone auto’s: Deze zijn gemaakt van lood en zwavelzuur. Lood is goedkoop en makkelijk te krijgen. Daarom kost zo’n accu vaak maar 50 tot 250 euro.
- Accu’s in elektrische auto’s: Deze zijn gemaakt van dure materialen, zoals lithium, kobalt en nikkel. Deze grondstoffen zijn schaars, moeilijk te winnen en daarom veel duur. Daardoor kost de accu van een elektrische auto al snel duizenden euro’s.
Voorbeeld van de prijsverschillen tussen accu’s
Om het verschil in prijs te verduidelijken, kijken we naar twee accu’s van eenzelfde auto, de Kia Niro:
- Loodzuuraccu (Kia Niro hybride): Prijs tussen de 85 en 270 euro, volgens auto-onderdelen24.nl.
- Lithium-ionaccu (Kia Niro elektrisch): Prijs rond de 8500 euro, volgens bookmygarage.com.
Dit prijsverschil komt dus de grotere capaciteit, andere gebruikte materialen en de geavanceerdere technologie van de lithium-ionbatterij.