Ben je onlangs met je zoektocht naar een nieuwe elektrische auto gestart? Dan heb je vast al verschillende varianten van de elektrische auto voorbij zien komen. Elektrisch rijden kan op verschillende manieren, volledig, maar ook gedeeltelijk. Je kunt kiezen voor een volledig elektrische auto (een Battery Electric Vehicle of BEV), maar ook voor een plug-in hybride (een Plug-in Hybrid Electric Vehicle of PHEV) of hybride (een Full Hybrid, Hybrid Electric Vehicle of HEV). Als je van plan bent om een (gedeeltelijke) elektrische auto aan te schaffen, dan is het belangrijk dat je begrijpt wat de verschillen tussen deze varianten zijn. Iedere variant heeft namelijk zijn eigen voor- en nadelen. In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen de verschillende varianten van elektrische auto’s en wat de voor- en nadelen van iedere variant zijn.
Het verschil tussen een volledig elektrische auto en een (plug-in) hybride
In bepaalde mate is de aandrijving van volledige elektrische auto’s en (plug-in) hybrides hetzelfde. Ze worden immers beide, al dan niet gedeeltelijke, aangedreven door een elektromotor. Het voornaamste verschil tussen de elektrische auto en de (plug-in) hybride is dat laatstgenoemde slechts in beperkte mate door de elektromotor kan worden voortgedreven. Er is naast een elektromotor ook een verbrandingsmotor aanwezig. Dit betekent dan ook dat (plug-in) hybrides CO2 uitstoten, terwijl elektrische auto’s dat niet doen.
De voordelen van een volledige elektrische auto ten opzichte van een (plug-in) hybride
Een volledig elektrische auto stoot niet alleen geen CO2 uit; elektrisch rijden brengt ook een aantal andere voordelen met zich mee. Dat komt omdat de overheid elektrisch rijden stimuleert. Zo zijn er, voor zowel particuliere als zakelijke rijders, verschillende financiële en fiscale voordelen verbonden aan volledig elektrisch rijden, betaal je voorlopig nog geen wegenbelasting en schrijft de volledige elektrische auto over het algemeen minder snel af, omdat hij toekomstbestendiger is.
De nadelen van een volledige elektrische auto ten opzichte van een plug-in hybride
Het voornaamste nadeel van de elektrische auto is dat deze op een volle accu slechts een beperkte afstand kan overbruggen (de actieradius) en dat laden langer duurt dan tanken.Daarnaast zijn elektrische auto’s op dit moment (ook tweedehands) nog steeds een stukje duurder dan (plug-in) hybrides. Vaak is ook het trekgewicht van een elektrische auto lager, wat vooral relevant is als je met een aanhanger of caravan wilt kunnen rijden.
Wat is het verschil tussen een full hybrid en een plug-in hybride?
In tegenstelling tot een full hybrid, beschikt een plug-in hybride over een stekker(aansluiting) waarmee de auto aan bijvoorbeeld een laadpaal of stopcontact kan worden opgeladen. Het accupakket van een plug-in hybride is daarom in de meeste gevallen groter, waardoor deze variant over het algemeen meer kilometers volledig elektrisch kan rijden. De accu’s van beide varianten worden tijdens het rijden opgeladen door het gebruik van de verbrandingsmotor en regeneratief remmen.
Bron afbeelding: www.autodoc.be
Het voordeel van een plug-in hybride ten opzichte van een full hybrid
Omdat je de plug-in hybride ook met een stekker op kunt laden, is deze – mits er daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van de stekker – over het algemeen zuiniger dan de hybride.
Het nadeel van de plug-in hybride ten opzichte van een full hybrid
Het voornaamste nadeel van de plug-in hybride ten opzichte van de en conventionele hybride is dat deze in aanschaf vaak een stukje duurder is, waardoor het een tijdje duurt voordat je dat verschil weer terug hebt verdiend.
Waarom zijn laadkabels van elektrische auto’s niet op een haspel bevestigd?
Je hebt je, terwijl je je ergerde aan de vieze, losliggende laadkabel op de achterbank van je elektrische auto, vast al eens afgevraagd waarom die laadkabel niet gewoon netjes is bevestigd op een automatisch oprolbare haspel? Je weet wel, van die handige haspels die je ook bij tuinslangen ziet.
Vaak wordt onterecht gedacht dat de opgerolde kabel, een zogenaamde spoel, te warm zou kunnen worden, maar dat blijkt in de praktijk eigenlijk niet te kunnen. Het aantal wikkelingen is beperkt en tegelijkertijd is de laadkabel erg goed geïsoleerd. Sterker nog: als jij wel graag gebruik wil maken van een haspel, dan zijn er op de auto-accessoires-markt verschillende haspels voor laadkabels te koop.
In de nabije toekomst wordt een losse laadkabel overigens steeds minder vaak gebruikt. Steeds meer elektrische auto’s beschikken over een zogenaamde ‘Type 2′ aansluiting en kunnen daarom direct opgeladen worden aan openbare laadpalen die zelf al beschikken over zo’n laadkabel (op een automatisch oprolbaar systeem).
Bronnen:
- https://www.autodoc.be/info/wat-het-verschil-tussen-hybride-en-plug-hybride
- https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-zit-de-laadkabel-van-elektrische-auto-s-niet-op-een-haspel-zoals-bij-stofzuigers~b46da0cd/