In de toekomst onttrekken elektrische auto’s niet alleen stroom, maar leveren ze die ook weer terug aan het net. En als het aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven ligt, dan gebeurt dit zo snel mogelijk op grote schaal.
472 slimme laadpalen
Eind dit jaar maakt men een begin met het plaatsen van 472 slimme laadpalen in 21 gemeenten. Met deze laadpalen kun je niet alleen auto’s opladen, maar ook ontladen. Zo ontlasten ze het stroomnet, wordt het laden van je auto voordeliger en wordt groene stroom beter benut.
De gemeenten die 5 miljoen euro subsidie mogen verdelen, zijn onder andere Utrecht (hier staan al meer dan 100 van dit soort laadpalen), Zwolle, Rotterdam, Lelystad, Gouda, Middelburg en Breda. Deze steden krijgen subsidie om een aantal laadpleinen in te richten, gericht op eigenaren van auto’s die hun accu beschikbaar stellen voor de opslag van overtollige stroom.
Vehicle to grid (V2G)
De technologie die het mogelijk maakt voor auto’s om ook energie terug te leveren aan het net, noemt men Vehicle to grid, of kortweg V2G. Met V2G-technologie is het mogelijk om de batterij van een auto tijdelijk als buffer in te zetten. Zo vangt deze een (lokale) piekbelasting in het netwerk op. Deze buffercapaciteit kan nadien worden aangesproken om stroom naar andere voertuigen te sturen in een lokaal netwerk. Ook is het mogelijk om deze buffer te gebruiken om een overschot aan energie op te slaan, wanneer er meer energie wordt opgewekt dan op dat moment nodig is. Op een later tijdstip kan die dan worden terug geleverd.
Een bijkomend voordeel van V2G-technologie, is dat het elektrisch rijden nog interessanter maakt. Denk bijvoorbeeld aan een energie-abonnement waarbij je ook terug levert aan het netwerk. Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht op jouw stroomrekening.
Overigens moet je als eigenaar niet bang zijn voor een lege accu als je jouw auto nodig hebt: via een app stel je in wanneer en hoeveel er ontladen mag worden.
Idee uit Japan
In Japan wordt deze technologie al langer ingezet. Alle elektrische modellen van Japanse automerken, zoals bijvoorbeeld Toyota en Nissan, kunnen nu al ontladen. Van de Europese auto’s geldt dit voorlopig enkel voor de Renault Zoë. Ook de accu’s van Tesla zijn momenteel ongeschikt voor V2G.
Komen deze nieuwe, super slimme, maar ook duurdere laadpalen dan niet te vroeg? Dat is natuurlijk discutabel, al valt dit wellicht mee. Vrijwel alle Europese autofabrikanten hebben plannen om hun elektrische modellen eveneens geschikt te maken voor V2G. Bovendien gaan de nieuwe laadpalen ongeveer tien jaar mee.