Hyundai onthulde de nieuwe i20. De opvallendste verschillen met zijn voorganger? Hij is langer, breder, heeft scherpe lijnen en een flinke grille. Daarnaast biedt hij meer binnenruimte.
Volledig nieuw design
Wanneer je de nieuwe Hyundai i20 ziet, merk je meteen dat het design flink is aangepakt. De lijnen werden een heel stuk scherper. Daarnaast vallen de achterlichten, het driehoekige derde zijruitje en enorme grille op. Ook de verhoudingen van de auto veranderden. De nieuwe i20 is 5 mm langer, de wielbasis kreeg er 10 mm bij. Verder is hij 30 mm breder en 24 mm lager dan zijn voorganger. Qua laadvermogen ga je erop vooruit, de kofferbak groeide met 25 liter en is nu 351 liter.
Klaar voor de toekomst
Binnenin werd de i20 eveneens gemoderniseerd. Bij de meest luxe uitvoering domineren twee beeldschermen van 10,25 inch het dashboard. De schermen zouden naadloos tegen elkaar zitten. De Hyundai heeft diverse autofuncties, die je op afstand met een app aanstuurt. Ook wat betreft rij-assistentie is de i20 klaar voor de toekomst. Hoewel semi-autonoom rijden nog niet mogelijk is, grijpt hij wel in wanneer de bestuurder bijvoorbeeld de wegbelijning overschrijdt of van rijbaan wilt wisselen terwijl er een andere auto aankomt. Bovendien beschikt de i20 over een radar die voetgangers en fietsers herkent. De slimme cruise control gebruikt kaartdata om de snelheid aan te passen.
Motorversies i20
De basisversie van de i20 heeft een 1.2 MPI viercilinder benzinemotor die 84 pk (62 kW) levert, met een handgeschakelde vijfbak.
De sterkste motorvariant is de 1.0 T-GDi benzinemotor. Deze komt in twee vermogensvarianten: 100 pk (74 kW) of 120 pk (88 kW). De 120 pk sterke versie is voorzien van mild hybrid-technologie. Die zorgt voor 3 tot 4 procent brandstof- en CO2-besparing. De versie met mild hybrid-technologie is verkrijgbaar met een 7-traps automaat of een nieuw ontwikkelde handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen(iMT). De intelligente transmissie ontkoppelt de motor als de bestuurder het gaspedaal loslaat. Hierdoor gaat de auto in een vrijloop-modus voor extra brandstofbesparing.
De 1.0 T-GDi met 100 pk (74 kW) is standaard gekoppeld aan een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Optioneel is hij beschikbaar met de 7-traps automaat.
De i20 wordt volgende maand voorgesteld op het autosalon van Genève. In het derde kwartaal van dit jaar komt hij naar Nederland. Over een volledig elektrische versie van de i20 wordt niet gesproken, die lijkt er dus niet te komen.