De Nederlandse politie onderneemt een belangrijke stap in duurzame mobiliteit met het aankondigen van een aanbesteding voor elektrische politieauto’s. Deze stap naar elektrificatie volgt op de recente keuze voor de Ford Kuga Full Hybrid en BMW X1 als nieuwe fossiele basispolitievoertuigen. Het aanbestedingsproces voor elektrische basispolitievoertuigen, waarvan de inschrijving eind volgende maand sluit, zal in het najaar van 2024 een intensieve testfase ingaan. Deze is bedoeld om een reeks elektrische voertuigen ook in de praktijk uitgebreid te beoordelen.
Eerdere keuze nog voor voertuigen met verbrandingsmotor
De aanbestedingsprocedure is een essentieel onderdeel van de strategie van de politie om over te stappen op een groenere en efficiëntere vloot. Maar het merendeel van de politievoertuigen rijdt voorlopig nog op fossiele brandstoffen. Zo viel afgelopen zomer na een aanbestedingsprocedure die anderhalf jaar duurde de keuze op de Ford Kuga en BMW X1.
Maar er komen dus ook elektrische politieauto’s. Met de ambitie om tegen 2031 een derde van de politievloot te elektrificeren, plant de politie vanaf 2025 tot 2031 de aanschaf van jaarlijks 100 elektrische politieauto’s. Dat zijn er dus 500 à 600. Dat is nog maar een deel van de ongeveer 1.500 basispolitievoertuigen die er op dit moment in ons land rondrijden. Er is een budget van 50,4 miljoen euro voor dit project.
Aanbestedingsprocedure elektrische politieauto’s
De vorige aanbestedingsprocedure, waar de Kuga en X1 uit rolden, duurde zo’n anderhalf jaar. Daarbij werd feedback werd verzameld en uitvoerige tests werden uitgevoerd. Deze voertuigen werden gekozen op basis van hun prestaties in combinatie met prijs en kwaliteit, waarbij aspecten als wegligging, remgedrag, en algemeen rijcomfort werden geëvalueerd. De politie contracteerde bewust twee merken om flexibeler te zijn bij mogelijke leveringsproblemen, en dat zal bij de keuze van de elektrische basisvoertuigen ongetwijfeld ook het geval zijn.
Eisen
De elektrische politievoertuigen moeten uiteraard voldoen aan strikte technische specificaties. Deze eisen, die voortkomen uit de ervaringen van een pilot in 2020, omvatten onder meer een toereikende actieradius. Ook wel men een behoorlijk omvangrijk pakket met geavanceerde veiligheidsfuncties én de mogelijkheid om veilig en verantwoord om te gaan met gevoelige informatie.
Input van politiemedewerkers
Het eisenpakket is samengesteld in nauwe samenspraak met de politiemensen. Hun dagelijkse ervaring met de voertuigen biedt immers waardevolle input voor een realistisch en functioneel eisenpakket. En ook de elektrische voertuigen zullen op hun rijcapaciteiten worden getest. Dat zal wat komend najaar gebeuren. Net zoals de ervaringen en inzichten van politiemedewerkers een heel belangrijke rol spelen in het formuleren van de eisen voor deze voertuigen. Hun input zal dus ook belangrijk zijn bij de beoordeling van de voertuigen in de praktijk.