Er worden steeds meer elektrische personenauto’s verkocht. Maar ook het aantal nieuwe registraties van nieuwe hybrides en plug-in hybrides zit in de lift. Dat is goed nieuws. Dat betekent immers dat er steeds meer auto’s worden vervangen door emissievrije of -arme auto’s. Dat heeft uiteraard positieve gevolgen voor ons klimaat en daar is het nu net om te doen, zoals we allemaal weten.
Aantal registraties nieuwe elektrische auto’s bijna op het dubbele niveau
Vooral bij volledig elektrische auto’s is de stijging indrukwekkend. Er zijn in de eerste zes maanden van dit zo’n 82,9 procent meer nieuwe elektrische personenauto’s op naam gezet dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Als we naar het aandeel ‘elektrisch’ kijken, dan is dat in de eerste maanden van dit jaar op 19,2 procent uit gekomen. Vorig jaar bedroeg dat aandeel nog 9,9 procent zodat er bijna sprake van een verdubbeling is. Als we kijken naar de registratiecijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC, dan zien we dat er tot en met juni maar liefst 29.531 elektrische auto’s zijn geregistreerd.
Volgens de brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging is die stijging mede te danken aan het extra budget dat de overheid dit jaar voor de aanschafsubsidie beschikbaar stelde. Het feit dat er steeds meer betaalbare elektrische personenauto’s beschikbaar zijn, speelt ook een rol.
Stimuleringsmaatregelen voortzetten
BOVAG en RAI pleiten ervoor om ook na 2025 nog de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden in te stellen. De brancheorganisaties worden hierin slechts deels tegemoet gekomen door de overheid. Staatssecretaris Van Rij heeft namelijk zojuist besloten dat de bijtelling voor het privé gebruik van zakelijke auto’s in 2023 en 2024 net als dit jaar op 16 procent wordt gehandhaafd. De ‘cap’ waarop de aankoopsubsidie van toepassing is, wordt volgend jaar verlaagd van 35.000 euro naar 30.000 euro.
Ook volgend jaar is er een aanschafsubsidie voor particulieren. Voor dit jaar is het subsidiepotje al overtekend, zowel voor nieuwe als gebruikte elektrische auto’s. Dat betekent dat particulieren tot 2 januari 2023 moeten wachten alvorens ze weer subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto kunnen aanvragen. Net als dit jaar is ook volgend jaar het subsidiebedrag is iets lager. Volgend jaar wordt er voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto* volgend jaar een bedrag van 2.950 euro verstrekt.
De RAI Vereniging en BOVAG pleiten ervoor om de jaarschotten voor de subsidie los te laten. Dan kan het budget voor volgend jaar naar voren worden gehaald.
Ook meer nieuwe hybrides en plug-in hybrides
De autofabrikanten vanwege de emissienormen moeten de gemiddelde uitstoot van hun wagenpark steeds verder verlagen. Daarom bieden zij in plaats van auto’s met een verbrandingsmotor ook steeds meer auto’s aan met een hybride (HEV) of plug-in hybride (PHEV) aandrijflijn. Die modellen vinden gretig aftrek. De cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC geven aan dat er in het eerste halfjaar van dit jaar 18.731 nieuwe PHEV’s zijn geregistreerd, tegenover 15.926 eenheden in dezelfde periode vorig jaar. Ook bij de hybrides zien we een stijging in het aantal registraties. Het aantal hybride personenauto’s steeg namelijk van 13.392 naar 16.648 eenheden.