De eerder aangekondigde terugkeer van Hispano-Suiza zal in Geneve een gestalte krijgen. De fabrikant zal de nieuwe elektrische variant op een klassiek model meenemen naar de autobeurs van die stad. Dit is ook goed te begrijpen, gezien de deels Zwitserse roots van de onderneming uit lang vervlogen tijden.
Klassiek
Enige tijd geleden kondigde Hispano-Suiza al aan een definitieve nieuwe start te gaan maken. De auto’s waren vooral in de eerste helft van de twintigste eeuw populair. Daarna was het lange tijd stil rond het bedrijf. Enkele jaren geleden kwamen nog wat opgeknapte klassieke modellen met daarin een Audi-motor op de markt, maar daarbij bleef het. De elektrische plannen lijken echter wel voor een definitieve terugkeer te gaan zorgen bij dit merk.
Dubonnet
De auto van Hispano-Suiza die naar Geneve wordt meegenomen is gebaseerd op het Dubonnette Xenia model uit 1938. De auto heeft de naam Carmen gekregen. Ondanks de klassieke uitstraling is de auto voorzien van alles wat verwacht mag worden van een moderne elektrische auto. Over het design bestaan overigens nog wel wat vragen. De fabrikant heeft tot op heden alleen een silhouet van het model getoond, maar duidelijke beelden zijn sterk geheimgehouden tot op heden. Daarover zal in Zwitserland pas definitieve duidelijkheid gaan ontstaan bij de onthulling van de auto. Wel is duidelijk dat de auto hyperluxe zal zijn.
Grote partners
Hispano-Suiza heeft voor de comeback een aantal grote partners gezocht. De auto’s worden weliswaar net als vroeger met de hand gemaakt in Barcelona, maar de onderdelen komen overal vandaan. Zo wordt er bijvoorbeeld hulp ingeroepen van het Chinese BAIC en van het Indiase Mahindra. Of dan toch in ieder geval het Formula E team van de Indiase fabrikant. QEV Technologies is de schakel tussen al deze verschillende partijen. Op die manier is een moderne auto ontwikkeld in een klassiek jasje. De Carmen kan op dit moment al besteld worden bij de Spaanse fabrikant.