Vorig jaar kondigde het kabinet, tijdens de bekendmaking van het concept van het klimaatakkoord, aan dat er een subsidieregeling voor elektrische auto’s komt. Deze nieuwe regeling is bedoeld om particulieren te stimuleren om een elektrische auto aan te schaffen. RTL Nieuws meldt nu dat het bedrag van de subsidie waarschijnlijk hoger wordt dan de 1500 euro waar destijds sprake van was.
Hierbij beroept RTL Nieuws zich op ‘enkele Haagse bronnen’. Er is dus niets officieel bevestigd door Milieuminister Stientje van Veldhoven en ook de leden van de Tweede Kamer moeten zich nog over de subsidieregeling voor elektrische auto’s buigen. Maar als de aanschafsubsidie inderdaad met ingang van 1 juli aanstaande ingaat dan zal dit de verkoop van elektrische auto’s een behoorlijk boost geven. Er is volgens RTL Nieuws namelijk sprake van een aanschafsubsidie voor 4000 euro voor nieuwe elektrische auto’s. Particuliere kopers van gebruikte elektrische auto’s kunnen aanspraak maken op een subsidie van 2000 euro. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden, mede om fraude te voorkomen:
- Nieuwe elektrische auto’s moeten bij de merkdealers worden gekocht
- De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s geldt tot een maximale aanschafprijs van 4500 euro
- Gebruikte elektrische auto’s dienen bij de vakhandel te worden gekocht
Voorts geldt de subsidieregeling – om misverstanden te voorkomen – uitsluitend voor volledig elektrische auto’s (BEV’s). De (plug-in) hybrides vallen buiten deze subsidieregeling.
Subsidie bedraagt ongeveer de helft van meerprijs elektrische aandrijving
Wie als particulier een nieuwe elektrische auto wil kopen, zal merken dat de meerprijs voor een elektrische aandrijflijn doorgaans 8000 tot wel 10.000 euro bedraagt. De nieuwe aanschafsubsidie bedraagt dus bijna de helft van dit bedrag. Daarmee wordt het kopen van een elektrische auto ook voor particulieren een stuk aantrekkelijker. Je betaalt immers ook geen wegenbelasting. Verder zijn de onderhoudskosten voor een elektrische auto een stuk lager. Wie een beetje goed oplet met het laden kan ook qua energie een stuk voordeliger uit zijn. Dat is natuurlijk niet het geval als je je elektrische auto tegen het volledige tarief bij snelladers oplaadt. Als je gebruik maakt van een voordelig abonnement bij een laadpasprovider dan ben je echt wel voordeliger uit.
Ook gebruikte elektrische auto’s worden aantrekkelijker
Wie een betaalbare elektrische auto zoekt komt meestal uit in een prijsklasse van net onder de 10.000 euro. Er is in die prijsklasse nog niet zo heel veel keus – voornamelijk de Renault ZOE en de Nissan Leaf – maar een subsidie van 2000 euro is hier in verhouding een fors bedrag dat echt wel verschil uitmaakt.