Het aantal auto’s met een stekker is wereldwijd opgelopen tot 5.600.000. Het gaat dan om elektrische auto’s, plug-in hybride auto’s en om voertuigen met een range extender. Dat is maar liefst 64 procent meer dan een jaar eerder. Dat zijn de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek van ZSW. Het rapport is deze week verschenen.
Groeimarkten
De grootste groeimarkten voor deze auto’s zijn weinig verrassend. In China en de Verenigde Staten werden de meeste nieuwe elektrische voertuigen in verschillende vormen verkocht. Al gaat het dan wel om absolute aantallen. Zo kende China aan het begin van 2019 maar liefst 2,4 miljoen voertuigen met een stekker op de weg. Bijna de helft van het totaal dat er wereldwijd is. Een jaar eerder waren dat er nog 1,2 miljoen.
Andere landen
In de Verenigde Staten gingen de totale aantallen samen naar 1,1 miljoen tegenover 757.000 een jaar eerder. Andere landen die het goed deden waren Noorwegen, Japan, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland. Ook Duitsland, Canada, Zuid-Korea, Spanje en Zwitserland zijn inmiddels op weg. Wel gaat het zoals gezegd om totale aantallen. Dat landen als Noorwegen, Zweden en Nederland naar verhouding meer EV’s en hybride modellen op de weg hebben wanneer naar de bevolkingsomvang wordt gekeken, speelt in dit onderzoek geen rol. Aan de andere kant spelen buiten deze top 12 eigenlijk verder geen landen een rol van betekenis op dit moment op dit gebied.
Algehele groei
Het onderzoek toont verder aan dat er nog altijd een algehele groei te zien is. Alleen Japan toonde een kleine hapering op bepaalde vlakken. Verder was overal groei te zien. Dit gold ook voor alle verschillende categorieën. Zowel elektrische auto’s, hybride als de voertuigen met range extender zitten in alle landen nog altijd in de lift. De komende jaren wordt veel verwacht van de nieuwe modellen. Nissan, Tesla en BYD zullen meer concurrentie om de topplekken op de lijst van best verkochte merken.