Ook bij BMW zijn ze volop bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ter gelegenheid van de productie van het BMW iNEXT-prototype krijgen we een sneak peek achter de schermen. Uitzonderlijk mogen we meekijken in de Pilot Plant (proeffabriek) in het hart van het Research & Innovation Center (München).
Prototype
Lang voor de daadwerkelijke marktintroductie worden er prototypes gemaakt. Deze prototypes onderwerpt men aan de nodige tests, voordat men kan overgaan op serie-assemblage. Hierbij werken experts uit de productie en ontwikkeling nauw samen.
Uiteindelijk zal de volledige BMW iNEXT in 2021, wanneer de serieproductie wordt gelanceerd, op dezelfde assemblagelijn in Plant Dingolfing draaien als voertuigen met een verbrandingsmotor en plug-in hybrides.
Udo Hänle, hoofd productie-integratie en proeffabriek: “Een volledig elektrisch voertuig voorbereiden voor serieproductie is een spannende, maar uitdagende taak. Wanneer de officiële productie start, hebben we maar liefst 100 prototypes van de BMW iNEXT gebouwd. Tot die tijd zal de Pilot Plant een reeks nieuwe innovaties gebruiken om onze processen nog verder te stroomlijnen en te versnellen. Ondertussen bereiden we onze productiepartners van Plant Dingolfing ook al voor op het nieuwe product. ”
Innovatieve technologieën
De BMW iNEXT belichaamt de toekomst van rijplezier op een bijzonder ruime manier. De BMW iNEXT heeft de afmetingen en verhoudingen van een luxe sports activity vehicle en is voorzien van autonome technieken op niveau 3. Een BMW iNEXT kan bovendien rekenen op de nieuwste elektrische technieken. De actieradius? Die is volgens BMW meer dan 600 kilometer (WLTP).
In de onderstaande video mag je meekijken achter de schermen bij de productielijn van de iNEXT. In deze proeffabriek worden alle machines uitgebreid getest. Voordat men in Dingolfing met deze techniek aan de slag gaat, moeten er zo’n 100 prototypes gebouwd zijn.